Nieuwe winkels voor Lacoste en Essentiel, Mango maakt collectie met Mistral en retailers steeds kieskeuriger bij locatiekeuze

AMSTERDAM, 16 april 2019 15:12 | Rosita van der Kwaak

Het Franse modemerk Lacoste opende een winkel op het Rokin in Amsterdam, Essentiel Antwerp opende de eerste winkel in Groot-Brittannië, Franse modemiljardairs doneren miljoenen voor de restauratie van de Notre-Dame en Mango heeft samen met surfmerk Mistral een collectie gemaakt. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 16 april 2019.

Lacoste opent nieuwe winkel in Amsterdam

Het Franse modemerk Lacoste opende eind maar een nieuwe winkel op het Rokin in Amsterdam. De nieuwe boutique is ingericht volgens het Club-concept, een onderdeel van de merkstrategie om een sterkere identiteit neer te zetten, een persoonlijke klantervaring te creëren en de premium status van het merk voort te zetten. Het concept verscheen voor het eerst in het Verenigd Koninkrijk. In de nieuwe winkel staat het poloshirt, waar Lacoste zo bekend om is, centraal. Een gigantische muur toont een indrukwekkende lijn van poloshirts in allerlei kleuren, pasvormen, en maten.

Lacoste

Franse modemiljardairs doneren miljoenen aan Notre-Dame

Modemiljardairs Bernard Arnault van luxeconcern LVMH (oa. Fendi, Givenchy en Louis Vuitton) en François Henri Pinault van Kering (oa. Balenciaga, Gucci en Yves Saint Laurent), die behoren tot de rijkste mensen van Frankrijk, doneren respectievelijk 200 miljoen en 100 miljoen euro voor de restauratie van de Notre-Dame, die maandagavond 15 april werd getroffen door brand. Dat meldt Nu.nl. Door de brand werden het dak en de binnenkant van de kathedraal vrijwel volledig verwoest, de structuur en de gevel zouden wel behouden zijn. De hulpdiensten konden ook de meeste kunstwerken, relikwieën en de schatkamer redden. Enkele kunstwerken hebben waterschade opgelopen. De Franse president heeft aangekondigd dat de kathedraal herbouwd wordt.

Essentiel Antwerp opent eerste winkel in Engeland

Afgelopen maand opende vrouwenmodemerk Essentiel Antwerp de eerste winkel in Londen, op Sloane Square. Het pand meet 185 vierkante meter over twee verdiepingen en ligt op steenworp afstand van metrostation Sloane Square en tegenover het iconische Peter Jones warenhuis. Het is de eerste winkel van het merk in Groot-Brittannië. Het merk zag de omzet via wholesale en de webshop in Groot-Brittannië de laatste jaren flink stijgen en besloot daarop een winkel te openen.

Essentiel Antwerp winkel Londen (3)

Essentiel Antwerp winkel Londen (1) Essentiel Antwerp winkel Londen (4)

Essentiel Antwerp winkel Londen (5)

Mango werkt samen met Mistral

Moderetailer Mango gaat een samenwerking aan met surfmerk Mistral voor een collectie voor mannen voor zomer 2019. De gelimiteerde capsulecollectie bestaat uit door de jaren negentig geïnspireerde ontwerpen als zwembroeken, T-shirts, sweatshirts en accessoires. De collectie ligt vanaf begin juni 2019 in de Mango-winkels.

Retailers steeds kieskeuriger bij locatiekeuze

De hoeveelheid gebruikte winkelruimte in Nederland lag vorig jaar ruim honderdduizend vierkante meter lager dan in 2017. In 2018 vulden retailers 670 duizend vierkante meter in en een jaar eerder 790 duizend. Dit zou komen door een steeds grotere kieskeurigheid van winkelbedrijven, schrijft de Rabobank volgens Retailnews in zijn Vastgoedbericht 2019. De omzetten in de retailsector nemen toe, maar niet alle branches profiteren hiervan en retailers blijken daarom ook terughoudend met investeringen in nieuwe vestigingen. Retailers lijken zich er volgens de bank van bewust dat zij niet meer overal vertegenwoordigd hoeven te zijn en noemt Shoeby als voorbeeld. De kledingketen heeft de focus verlegd van boodschappencentra naar kernwinkelgebieden, wat vorig jaar leidde tot twaalf nieuwe winkels, zes relocaties en dertien winkelsluitingen. De grotere kieskeurigheid onder retailers zorgt niet voor meer leegstand. Die nam vorig jaar af van 7 naar 6,7 procent. Steeds meer leegstaande winkels worden ingevuld met andere commerciële functies, zoals horeca en leisure, of aan de markt onttrokken, bijvoorbeeld door transformatie naar woningen.

Ceo Dante6 op de fiets voor het goede doel

Arlette Huisman, directeur van modelabel Dante6, fietst samen met een team fietsers de Amstel Gold Race van 100 km om €20.000 in te zamelen voor het Leontienhuis van Leontien van Moorsel, een opvanghuis voor jongeren en volwassenen met een eetstoornis. Na het bijwonen van een inspiratiemeeting bij het Leontienhuis werd Arlette diep geraakt en besloot een steentje bij te dragen aan de continuïteit van het opvanghuis. “Ik vind het belangrijk dat er meer aandacht komt voor vrouwelijk empowerment en het durven uitspreken van vertrouwen en trots zijn op jezelf als individu.” In het nieuwe brandmanifest van Dante6 staan ‘inclusive and empowering friendships between women’ ook centraal.

 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.