Supertrash is terug, alleen consument profiteert van Black Friday en modewinkels in de plus

Amsterdam, 14 december 2018 14:30 | Wilke Wittebrood

Zo’n 30 procent van de Nederlandse consumenten winkelde tijdens Black Friday, blijkt uit onderzoek van Q&A. Profiteren winkeliers mee van die kooplust? Verder: Supertrash is terug, modewinkels plusten in oktober 2018 en Anna Drijver en Claudia Sträter werken samen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 14 december 2018.

Black Friday: consument profiteert, winkels niet

Zo’n 30 procent van de Nederlandse consumenten heeft gebruik gemaakt van een actie rondom Black Friday en/of Cyber Monday, dit jaar tussen 23 en 26 november 2018. Dat blijkt uit onderzoek van Q&A. Het evenement is een succes dus, maar voor wie eigenlijk? Het lijkt erop dat het met name de consument is die van het koopjesfenomeen profiteert. Driekwart van de Black Friday-shoppers geeft aan dat ze hier geld mee besparen, omdat ze het betreffende product anders ook wel gekocht zouden hebben. Slechts een kwart heeft meer gekocht dan zonder Black Friday het geval zou zijn geweest.

Lees ook: Black Friday, moet je er wel/niet aan meedoen?

Ruim 60 procent van de Black Friday-shoppers heeft gewacht met kopen tot vrijdag 23 november. Aan de ene kant worden aankopen uitgesteld, aan de andere kant worden de decemberaankopen vanwege de (soms hoge) Black Friday-kortingen naar voren gehaald. Bijna 30 procent van de Black Friday-consumenten heeft een sinterklaascadeau gekocht en ruim 25 procent deed alvast een aankoop voor kerst. Consumenten schatten in dat ze dit jaar maar liefst 27 procent van de bestedingen voor kerst tijdens de Black Friday periode hebben gedaan. Vorig jaar was dat nog 14 procent.

Supertrash is terug, relaunch op Modefabriek

Supertrash keert voor herfst-winter 2019-2020 terug in de winkels met een nieuwe vertegenwoordiger, agentuur Brandrush. De herlancering van het merk vindt plaats tijdens Modefabriek op 20 en 21 januari 2019. Vanaf 22 januari tot en met 28 februari is de collectie in te kopen bij het Amsterdamse agentschap.

Per 1 januari verhuist Brandrush naar een grotere showroom op de Hoogoorddreef 143 in Amsterdam. Naast Supertrash zijn hier ook de collecties van 24 Uomo, Artic Army, Australian Retro, Braez, Don the Fuller en El Charro en Supertrash te zien. Het team breidt uit met salesmanager Daan van Huffel. Van Huffel is te bereiken op 06-21234532 voor afspraken.

Filippa K verhuist Amsterdamse flagshipstore

Filippa K neemt deze week afscheid van de P.C. Hooftstraat. De Amsterdamse flagshipstore van het Zweedse kledingmerk verhuist op 18 december naar de Utrechtsestraat 85. Ook breidt het label uit met een vrouwenboetiek op Wolvenstraat 6.

Filippa K verhuist credit Margreet Anches

Foto: Margreet Anches

CBS: modewinkels plussen in oktober, schoenen- en lederwarenzaken niet

De Nederlandse detailhandel heeft afgelopen oktobermaand 3,3 procent meer omgezet dan in oktober 2017, meldt het CBS. Het verkoopvolume lag 2,6 procent hoger. Na een mindere septembermaand realiseerden kledingwinkels in oktober een omzetplus van 1,7 procent. Schoenen- en lederwarenwinkels plusten niet, maar de omzetmin was met -0,8 procent lang niet zo heftig als de -10,4 procent over de maand september.

De online omzet was in oktober ruim 14 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels – dus winkels met als hoofdactiviteit de verkoop via internet - hebben bijna 7 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met bijna 28 procent.

Vrouwelijke modeondernemers bundelen krachten met House of Artisans

Een groep vrouwelijke modeondernemers heeft gezamenlijk een winkel in Amsterdam-Zuid geopend onder de naam House of Artisans. Dat meldt Retailnews. Het idee komt van Bianca Blom, oprichter van schoenenmerk Linja. Naast Linja presenteren ook de labels Halsduk by Esmee, Hester Vonk Noordegraaf, Lapeek, Minois, Parioli en The Blue Suit hun producten. “Ik heb zes ondernemende vrouwen gevraagd, die net als ik een eigen modemerk hebben ontwikkeld en opgezet, of ze samen met mij een winkel willen neerzetten”, vertelde Blom eerder in een interview met Schoenvisie. “Het eindresultaat is een soort collectief geworden van vrouwen die net als ik vanuit passie en frustratie hebben gehandeld. Onze merken zijn ontstaan vanuit de vraag: waarom is dit er niet en kan het niet beter?”

Anna Drijver gezicht van nieuwe campagne Claudia Sträter

Modemerk Claudia Sträter en actrice Anna Drijver zijn een samenwerking aangegaan voor lente-zomer 2019 en herfst-winter 2019-2020. De actrice wordt het gezicht van de nieuwe merkcampagne Empowered by Claudia Sträter. Dat laat het merk in een persbericht weten. “Empowered by Claudia Sträter staat voor vrouwelijke elegantie, authenticiteit en ambitie. Wij herkennen deze waarden in de getalenteerde actrice en vroegen haar daarom als gezicht van de campagne.”

Anna Drijver laat weten heel trots te zijn op de samenwerking. “Naast mijn werk als actrice vind ik het heel leuk om me te verbinden aan de campagne van een sterk merk als Claudia Sträter. Mijn eigen stijl is klassiek en vrouwelijk en dat zie ik ook bij Claudia Sträter terug. De kleding geeft me een sterk gevoel."

CLAUDIA_STRATER_SS19 x Anna Drijver credit Klaas Jan Kliphuis

Foto: Klaas Jan Kliphuis

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.