Nepkleding kost Nederland bijna een miljard euro

Amsterdam, 28 juli 2015 15:20 | Tessa Bentvelsen

De Nederlandse modebranche verliest bijna een miljard euro aan nepkleding. In totaal kosten namaakkleding, -schoenen en -accessoires Europa meer dan 26 miljard.

De inkomsten die Nederlandse winkeliers en fabrieken mislopen doordat consumenten goedkopere namaakkleding kopen, komt neer op € 988 miljoen per jaar. Dat is 7,8 procent van de verkopen tussen 2007 en 2012. Dit blijkt uit het rapport ‘The Economic Cost of IPR Infringement in the Clothing, Footwear and Accessories Sector’ dat het Office for Harmonization in the Internal Market (OHIM) op 22 juli 2015 publiceerde.

 

Europa

 

Hiermee blijft Nederland wel onder het Europees gemiddelde van 9,7 procent van de verkopen (€ 26,3 miljard). Ook het aantal banen staat onder druk door namaakkleding. In Europa zijn er 363.000 minder banen in de kledingindustrie omdat de getroffen partijen minder verkopen dan ze zouden kunnen.

 

Hoogste bedrag

 

In Italië missen winkeliers en fabrieken van alle Europese landen het meeste geld door nepkleding, namelijk € 4,5 miljard. Maar afgezet tegen het totaal aantal verkopen in het land, valt het weer reuze mee (8,5 %).

 

Hoogste percentage

 

Vergeleken met de totale omzet, hebben winkeliers en fabrieken in Letland (22,5 %) en Litouwen (23 %) het meeste last van nepkleding.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.