Mode- en schoenenwinkelier kunnen bij kou deur net zo goed sluiten

amsterdam, 29 december 2016 12:03 | Renate Zoutberg

Mode- en schoenenwinkeliers die vrezen klanten mis te lopen als ze de winkeldeur sluiten nu het kouder wordt buiten, kunnen gerustgesteld zijn. Shoppers komen evengoed binnen.

De winkeldeur open of dicht laten tijdens de openingstijden beïnvloedt het aantal winkelbezoeken niet en heeft ook geen nadelig effect op de omzet, blijkt uit onderzoek waar onder meer Retailnews over schrijft.

Registraties

Het onderzoek is door Haystack International uitgevoerd in Antwerpen. Hieraan werkten netbeheerder Eandis, brancheorgnisatie Unizo en modewijk Quartier National aan mee. Haystack bestudeerde met behulp van een straatcamera, infraroodtellers en bijpassende software meer dan 10.000 registraties van klanten en 1,4 miljoen registraties van passanten. De metingen vonden plaats in mei en november 2016.

Kleine ingreep 

Tijdens de metingen werd steeds een kleine ingreep getest die een shopper naar binnen moest krijgen als de deur dicht was: een verhoogde lichtintensiteit om het verschil tussen buiten en binnen te beperken, een sticker op de deur met een uitnodigende tekst en een lichtbak met de boodschap ‘Snuister gerust rond’.

Aardgasverbruik

Uit dit onderzoek blijkt dat er geen verschil is in aantal winkelbezoeken en omzet bij een gesloten of een open winkeldeur. Bovendien levert het dicht houden van de deur de winkelier wel wat op. Het onderzoeksbureau registreerde namelijk ook het aardgasverbruik van de winkels en daaruit bleek dat ze door het sluiten van hun deuren in de testperiode ongeveer 37 procent bespaarden op hun aardgasverbruik.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.