Hoe Zara met haar prijzen inspeelt op verschillende markten

Amsterdam, 8 juli 2015 15:13 | Tessa Bentvelsen

Inditex – het moederbedrijf van Zara - sloot afgelopen boekjaar af met een nettowinst van 2,5 miljard euro. Achter het grote succes van de Spaanse modegigant zit en nog grotere prijsstrategie.

Afgelopen boekjaar maakte de Spaanse modegigant Inditex een nettowinst van € 2,5 miljard, waarna Amancio Ortega - oprichter van het bedrijf - benoem werd tot de op een na rijkste man van de wereld met een fortuin geschat op € 64,3 miljard. De Amerikaanse bank Morgan Stanley vroeg zich af waardoor het bedrijf zo succesvol is en deed hier samen met onderzoeksbureau AlphaWise onderzoek naar, zo schrijft de Spaanse krant El Confidencial. Wat blijkt is dat het moederbedrijf van Zara een grote prijsstrategie aanhoudt.

Korea en Amerika betalen twee keer zo veel

Opmerkelijk is hoeveel meer er betaald wordt voor Zara-kleding in Korea en Amerika. In Amerika betalen klanten 192 procent van wat er in Spanje voor wordt betaald en in Korea betalen ze zelfs 196 procent. Ook in China zijn ze met 178 procent veel kwijt. Gezien deze resultaten is het dan ook niet raar dat Azië in 2014 de grootste omzet noteerde voor Inditex.

Prijsstrategie

Morgan Stanley concludeert hieruit dat Inditex niet alleen een prijsstrategie aanhoudt die toegesneden is op de lokale markt, maar ook attent is op wat consumenten bereid zijn te betalen op basis van hun inkomen.

Onderzoek

Morgan Stanley en AlphaWise analyseerden alleen Zara in het onderzoek omdat het merk twee derde van de fysieke winkels van Inditex beslaat. Zara is actief in ongeveer 80 landen, waarvan er 14 zijn geanalyseerd samen met 7.000 producten. In het onderzoek werd thuisland Spanje als basis aangehouden met een score van 100.

zara prijsvergelijking in 14 landen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.