De uitverkoop; hét onderwerp van 2016 [overzicht]

Amsterdam, 31 december 2016 08:00 | Rik de Langen

2016 is het jaar waarin het thema uitverkoop weer hoog op de agenda staat. Nu is de uitverkoop elk seizoen wel onderwerp van gesprek, maar afgelopen jaar lijkt er meer aan de hand. Wat gebeurde er allemaal dit jaar?

Het wordt de modebranche langzaamaan duidelijk dat er vanuit de overheid geen maatregelen hoeven te worden verwacht. De uitverkoopperiode wordt niet aan wettelijke banden gelegd. Het gaat gewoon niet gebeuren, al klinkt elk seizoen de roep om een vaste gereguleerde uitverkoop. 
 
Dat betekent dat je als moderetailer of leverancier zelf aan de slag moet. Maar niemand durft, zo stelt Inretail-directeur Jan Meerman in een column in september. Terwijl het businessmodel volgens hem 'hartstikke failliet' is. 
 
Toch zijn er moderetailers en leveranciers die het aandurven. Die hun bedrijfsvoering aanpassen en anders omgaan met de uitverkoop. In dit artikel een overzicht van alle verhalen over de uitverkoop.
 
 
 
In januari stond er in de vrouwenmodespecial van Textilia  interview met Tineke Sluiter van Orangebag, waarin zij zegt: "We hebben het als branche over onszelf afgeroepen dat mensen in november al wachten op de uitverkoop." Ze vindt het positief dat de Bijenkorf later begint met de uitverkoop en de Drie Dwaze dagen heeft afgeschaft. "Het is een goed signaal richting de consument, dat niet alles om korting draait." 
 
 
 
Dat vindt ook Peter Schuitema van Kuyichi. Het merk ging in december 2015 failliet maar wist een doorstart te maken. In een interview met Textilia in januari zegt hij: "“We willen onze duurzame missie versterken door niet meer op basis van seizoencollecties te werken. Ik geloof niet meer in seizoenen en uitverkoop. Zeker niet voor een artikel als jeans, waarbij mensen vaak gehecht zijn aan een bepaalde fit, model en kleur. Het met elke trend meewaaien laten we graag over aan de snelle trendmerken. Het past ons, vanuit duurzaam oogpunt, beter om de collectie nog bewuster te positioneren. Dat we nieuwe items brengen wanneer wij – en vooral de retailer – dat willen.”
 
 
 
Geen uitverkoop, geen kortingsacties en zoveel mogelijk transparantie over de prijsopbouw. Dat is het idee achter het nieuwe winkelconcept Bellamy Gallery. Op 18 mei ging de eerste winkel open. “De sale is een illusie’’ vinden de oprichters, die afkomstig zijn van Miss Etam.
 
 
 
Ook het thema uitverkoop steekt de kop weer op. In het artikel 'Meer omzet door minder uitverkoop' laten we ondernemers aan het woord die gestopt zijn met de uitverkoop. "Afgelopen week plusten we veertig procent ten opzichte van verleden jaar, terwijl veel collega’s om mij heen al in de sale zitten."
 
 
 
Zo'n 4 procent van alle kleding die een retailer inkoopt blijft onverkocht. Een schadepost van in totaal 315,5 miljoen euro. Dat blijkt uit een onderzoek van MVO Nederland. Maar hoeveel procent van de ingekochte kleding wordt in de uitverkoop verkocht?
 
Een half jaar lang deed Geeke Wijnia voor MVO Nederland onderzoek naar de hoeveelheid onverkochte kleding in de Nederlandse modebranche. Daarvoor interviewde zij onder meer 363 retailers en 66 producenten.
 
 
 
De discussie over de uitverkoop gaat verder. In een interview met Ouwe Jongens Krentenbrood zegt Pieter Seijkens: “De seizoenen verschuiven langzaam, dus we zouden daarom ook het uitverkoopseizoen later in het jaar moeten houden. Maar zie daar maar eens met grootwinkelbedrijven over overeen te komen. Ik heb het liefste helemaal geen uitverkoop meer, maar het hele jaar door een eerlijk prijsniveau.”
 
 
 
Ook Jan Meerman roert zich in het discours. Het huidige businessmodel in de moderetail is al jaren failliet stelde Jan Meerman, directeur van brancheorganisatie INretail, in een column. De oplossing? “Dichter bij huis produceren en de inkoop deels uit handen geven.”
 
Volgens Meerman is het huidige businessmodel juist datgene wat ondernemers onderuit haalt. "We moeten naar een rendabel systeem. Het huidige zorgt juist voor faillissementen", zegt hij een interview met Textilia. 
 
 
 
“Wij zijn een familiebedrijf dat niet meedoet aan de kortingsoorlog die momenteel heerst. Daarvoor komen klanten ook niet bij ons, ze komen voor onze service, producten en kwaliteit. We hebben nooit echt aan uitverkoop gedaan, we kiezen er liever voor om het hele jaar door 10-40% goedkoper te zijn dan anderen.
 
 
 
In november is het modeketen Tuunte die besluit te stoppen met de uitverkoop. “Wij doen niet meer mee.” Louis van Andel, algemeen directeur van modeketen Tuunte stopt met de uitverkoop omdat hij het respectloos vindt naar andere spelers in de keten. De ondernemer geeft hiermee gehoor aan een oproep van INretail voorzitter Jan Meerman.
 
 
 
Scarno, vertegenwoordiger van de schoenenmerken Love Moschino, Lola Cruz, Unisa en Voile Blanche, verzocht vorige week de klanten om niet voor 15 december met de uitverkoop te beginnen. Ondertussen heeft eigenaar Carl Nobelen tientallen positieve reacties ontvangen: “Een confectieklant heeft met een aantal collega’s een groepje opgericht om zo veel mogelijk medestanders te krijgen.”

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.