Hema luistert het beste naar consument, Zara het slechtst

Amsterdam, 8 oktober 2013 15:28 | Tessa Cheret

Onder alle bekende winkelketens luistert Hema het beste naar de mening van klanten. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.200 consumenten van marktonderzoekbureau MWM2. Modeketen Zara komt als slechtste naar voren uit het onderzoek.

70 procent van de ondervraagde consumenten vindt dat Hema het beste luistert naar de mening van klanten. Zara kreeg maar 10 procent van de stemmen. Daarmee hebben zij de laagste score behaald. Dit blijkt uit de ‘Luistermonitor 2013’ uitgevoerd door onderzoeksbureau MWM2. In totaal zijn 25 winkelketens onderzocht.

Snelst aanbevolen
Op nummer twee van best luisterende winkelketen staat Ikea. Op nummer drie staat Bol.com. Hema, Ikea en Bol.com zijn ook de winkels die het snelst aanbevolen worden door consumenten. 40 procent van de ondervraagden vindt dat een winkel de producten of diensten die ze leveren ook op voorraad moeten hebben, zodat consumenten nooit misgrijpen. Ook snel antwoord geven op vragen vindt 26 procent erg belangrijk.

Mening geven belangrijk
Een mening geven op websites van organisaties of bij een marktonderzoek heeft de voorkeur bij consumenten. Govert van den Bos, directeur van MWM2: ‘’Gehoord worden en serieus genomen worden, speelt een steeds belangrijkere rol in de maatschappij. Het is voor consumenten, mede door de sociale media, steeds eenvoudiger geworden om hun mening te geven. Organisaties moeten luisteren. Dat blijkt in de praktijk alleen nog erg lastig.’’

Meest bezocht
De meest bezochte winkel is Kruidvat. 95 procent van de consumenten heeft de winkel het afgelopen jaar bezocht. Hema staat op nummer twee met 93 procent. Op nummer drie staat Blokker met 91 procent. De online winkel Bol.com wordt door 81 procent van de consumenten bezocht en staat daarmee op nummer vier.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.