Hema alweer meest onmisbare merk

Amsterdam, 14 november 2013 16:58 | Tessa Bentvelsen

Hema is net als vorig jaar tot meest onmisbare merk verkozen. Andere modeketens zijn vooral gedaald of halen de top 100 niet, maar Hema weet zijn nummer één positie vast te houden.

Hema zal, net als vorig jaar, het meest gemist worden als het van de markt verdwijnt. 76% van de respondenten geeft aan het jammer te vinden als het merk weg gaat. Dit blijkt uit een onderzoek van het kennisinstituut European Institute for Brand Management (EURIB). EURIB geeft aan dat de meeste respondenten aangeven dat “Hema bij Nederland hoort, niets is zo Hollands als een rookworst van de Hema”. Andere modeketens doen het minder goed. V&D (49%) daalde van de 12e naar de 24e plaats en C&A (43%) ging van plek 35 naar 45. De Bijenkorf en Zeeman stegen daarentegen naar een plaats in de top 100. De Bijenkorf (37%) ging van plek 115 naar 71 en Zeeman (34%) steeg van de 102de plaats naar de 91ste.

Buiten de boot
H&M valt met 30% net buiten de top 100. Twaalf andere modemerken die ook niet in de top honderd staan zijn:

  • Miss Etam 23%
  • Wibra 23%
  • Hunkemöller 22%
  • Levi’s 19%
  • Esprit 18%
  • M&S Mode 17%
  • WE 16%
  • Hugo Boss 14%
  • G-star Raw 12%
  • Gaastra 11%
  • Zara 11%
  • Primark 11%

Onmisbaarheidscore

1.001 respondenten hebben bij 1.410 merknamen aangegeven of zij het erg vinden als het merk van de markt verdwijnt. De onmisbaarheidscore is het percentage respondenten dat heeft aangegeven het jammer te vinden.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.