Fashion Revolution Week 2019: dit zijn 's werelds meest transparante merken

Amsterdam, 25 april 2019 11:46 | Margreet Anches

Activewear- en outdoormerken zijn het meest transparant over hun productieproces. Daarnaast hebben deze bedrijven veel aandacht voor de rechten van medewerkers. Dit blijkt uit een rapport van Fashion Revolution. Ook opmerkelijk: de aandacht voor maatschappelijk verantwoorde productie groeit in Nederland.

Adidas, Reebok en Patagonia scoren in de Fashion Transparancy Index 2019 van Fashion Revolution het hoogst. Alle drie scoren ze 64 procent van de 250 punten. Deze merken worden in de top 5 vergezeld door Esprit (62 procent) en H&M (61 procent). Daarna volgen bedrijven als C&A, Asos, Puma, Nike, Converse, Jordan, The North Face, Timberland, Wrangler en Vans. Movers en shakers zijn er ook: Dior, Sainsbury’s, Nike, New Balance en Marc Jacobs hebben hun score het meest verbeterd. Daarnaast zijn er ook bedrijven die een nul scoren: onder meer Mexx en Tom Ford.   

 

Concrete stappen

Dit is volgens de organisatie het eerste jaar sinds de start in 2016 dat ondernemingen boven de zestig procent uitkomen. Dit betekent volgens Fashion Revolution dat progressieve merken nu echt concrete stappen maken om transparanter te zijn over hun sociale en milieuvriendelijke beleid en de impact hiervan. Dit jaar werd extra aandacht besteed aan duurzame doelstellingen van bedrijven, waaronder verantwoorde productie en klimaatacties. 

 

Nederland

Opvallend is dat een eerlijke, veilige en transparante mode-industrie ook in Nederland groeit aan aandacht. Dit is te merken aan de social media feed van Nederlandse merken als G-Star, Kings Of Indigo en Mud Jeans tijdens de Fashion Revolution Week (22-28 april). Zij geven een inkijkje in hun bedrijf en stellen onder de noemer #whomademyclothes medewerkers voor. Daarnaast is dit jaar het aantal events verdubbeld tot 23, ten opzichte van vorig jaar. Zo zijn er workshops, worden er kledingruil-evenementen georganiseerd en zijn er winkelopeningen. 

 

Bewustwording

Volgens de Nederlandse tak van Fashion Revolution neemt de bewustwording onder de consumenten over misstanden in de mode-industrie toe. Mede door de vele media-aandacht, als de tv-programma’s ‘Tegenlicht Future Fashion Pioniers’ en ‘Genaaid’. Deze week worden verder via de sociale kanalen van Fashion Revolution Nederland vlogs gepubliceerd met modepioniers als Judith van Vliet, Tailored By, Living Colour en B1. 

 

Fashion revolution

Bron: fashion Revolution

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.