Uitverkoop: 'Percentages korting werken het beste'

AMSTERDAM, 3 juli 2012 11:27 | Kim Pereira

De Telegraaf vroeg Zeeman en Ici Paris welke uitverkooptechnieken het beste in hun winkels werken. Percentages korting geven, blijkt het meest effectief.

Volgens Rob Haas van Zeeman werken kortingspercentages het beste. Zeeman probeerde verschillende stunttechnieken, zoals 'twee halen een betalen'. "Dit werkt minder goed. Je komt op dezelfde kortingspercentages uit, maar mensen willen juist dat ene product met fikse korting kopen", aldus Haas in de Telegraaf. Gekleurde stickers met de daarbij behorende tabellen slaan volgens hem eveneens niet aan. Te ingewikkeld.

Ook parfumerieketen Ici Paris werkt met kortingen van 30% tot 70%. "Bij korting zijn mensen sneller bereid iets nieuws uit te proberen. Met fikse korting neem je sneller risico", zegt ceo Jan-Derek Groenendaal in hetzelfde artikel.

Hoe effectief het fenomeen uitverkoop is, valt te betwisten. Volgens Paul te Grotenhuis van CBW-Mitex is de consument minder gevoelig geworden voor uitverkoop door de tussentijdse uitverkopen. "Daarin zijn de meeste items al weggewerkt, waardoor er minder in de grote opruiming terecht komt", aldus te Grotenhuis in de Telegraaf.

Hoe pak jij de uitverkoop aan? Prijs je flink af met percentages of past 'twee halen, een betalen' beter in je concept? Laat een reactie achter.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.