Tips: hoe organiseer ik een effectieve uitverkoop?

AMSTERDAM, 9 juli 2012 14:16 | Kim Pereira

Het liefst wil je nooit een uitverkoop houden, maar soms is het niet anders. Moet je dan twee keer per jaar flink uitverkopen of het hele jaar door een beetje? Tips over de organisatie van een goede en effectieve uitverkoop.

1          Houd je winkel 'schoon'
Zit gedurende het seizoen boven op je goederen en zorg ervoor dat er zo weinig mogelijk in de sale eindigt. Dit klinkt logisch, maar volgens Harry Bijl van CBW-Mitex moeten winkeliers veel alerter zijn in wat wel of niet loopt en hoe dit komt. Als iets na twee weken totaal niet verkoopt, dan zal het hoogstwaarschijnlijk ook na vier weken niet aanslaan. "Winkeliers realiseren zich soms niet hoelang het wel niet duurt voordat je slechtlopende dingen uiteindelijk hebt verkocht. Vraag je af waar het aan ligt. Misschien moet je het anders presenteren in de winkel." Probeer goede afspraken met de leveranciers te maken om te ruilen of te retourneren wanneer iets niet verkoopt. "Als je veel goederen laat binnenkomen, dan zou je zeker ook wat mogen terugsturen."

2          Neem snel afscheid
Is het jasje net de verkeerde kleur of is de pasvorm van de jurk echt niet goed? En mag je de spullen ook niet terugsturen naar de fabrikant? Neem er dan zo snel mogelijk afscheid van. Wacht niet tot de grote uitverkoop. Maak een snel rekje bij de deur waar je deze goederen met een korting van 20 procent aanbiedt of hang ze tegen een lagere prijs in de winkel. Je kunt het beter gelijk met een kleine korting verkopen dan dat je het nutteloos in het magazijn laat hangen tot de uitverkooptijd. Als je dat doet dan moet je echt met prijzen gaan stunten want vanaf juli verwacht de klant 40 procent of meer.

3          Maak een uitverkoopplan
Kijk naar de cijfers van het voorgaande jaar en maak een plan. In welke weken verkocht je goed en komt dit door speciale acties die je hebt bedacht? Weet wat je verkooppatronen zijn en wanneer je de grootste klappers hebt gemaakt. Volgens Bijl kun je het beste het hele jaar door licht uitverkopen, met op sommige momenten een aantal ludieke acties met meer korting. Daarnaast stunt je twee keer per jaar tijdens de grote uitverkoop. "Kijk hoe je die goede weekomzetten van vorig jaar kunt evenaren. Ga aan de slag met speciale aanbiedingen, weekendspecials, EK-kortingen, prijsschieten en ga zo maar door", illustreert Bijl. "Ludieke acties doen het altijd goed."

4          Beleg een klantenavond
Organiseer, voordat de uitverkoop begint, een speciale avond voor je vaste klanten. Geef hun de eerste keus uit de uitverkoopartikelen. Dit is een beloning voor hun loyaliteit en wordt enorm gewaardeerd. Een goede klantenbinding is goud waard.

5          Geef stukskorting
Als het dan eenmaal tijd is voor actie, richt je winkel dan zo praktisch en zo overzichtelijk mogelijk in. Creëer maatvakken of hang items bij elkaar. Probeer zo veel mogelijk dingen als set te verkopen, vooral als je nog veel items hebt hangen. Vermeld de nieuwe prijs op het prijskaartje, dus met die grote korting er al vanaf, in plaats van de winkel vol te hangen met schreeuwerige borden, Maak er een mooi rond getal van. Dit doet veel minder af aan de waarde van de items.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.