Facebook-actie voor vaste uitverkoopperiode

AMSTERDAM, 18 maart 2013 14:01 | Door de redactie

De uitverkoop moet aan banden worden gelegd. Jeanine van Eerd, eigenaar van agentschap en distributeur Van Eerd Fashion Group, heeft een oproep gedaan via Facebook aan modeondernemers. De reacties op de Facebookpagina zijn positief.

Winkeliers mogen nu zelf bepalen wanneer zij starten met de uitverkoop. Jeanine van Eerd heeft een voorstel om met moderetailers af te spreken dat de sale voortaan van start gaat in januari en juli. Op de Facebookpagina doet zij een oproep aan winkeliers om zelf te starten met dit initiatief. Dit brengt de discussie weer op gang; moet de uitverkoop gereguleerd worden?
Volgens van Eerd staat de modeondernemer onder druk door de constante opruiming. Grootwinkelbedrijven hebben het hele jaar door acties waardoor de MKB-er het moeilijk krijgt. Van Eerd zou het liefst zien dat de Uitverkoopwet weer ingevoerd wordt, die in 1984 werd afgeschaft. "De overheid en brancheorganisaties zien er niks in. Zij laten zich leiden door grootwinkelbedrijven", zegt van Eerd op de site van FashionUnited.
Als de opruiming wel landelijk gereguleerd wordt heeft de modeondernemer in ieder geval een half jaar de tijd om de nieuwe collectie voor de bedoelde marge te verkopen. Ook nu het al wat langer slecht weer is komt de retailer onder druk te staan, het seizoen wordt korter om de zomercollectie te verkopen. Van Eerden hoopt met de oproep winkeliers te steunen. Ondernemers moeten zelf initiatief nemen om mee te doen en hun winkelstraat of centrum aan te sporen ook te wachten met afprijzen.
Jeanine van Eerd is niet de enige die een oproep heeft gedaan om de uitverkoop te reguleren. Janneke Wintermans, kindermode agent, heeft in 2010 al een petitie gestart. Uit de poll die Bengels plaatste hierover was veruit de meerderheid voor het aan banden leggen van de uitverkoop.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.