Samen en toch apart: 'Alles staat op één bon, de klant merkt er niets van'

ijmuiden, 28 oktober 2016 07:00 | Renate Zoutberg

Vanaf de buitenkant bekeken lijken de modezaken Jacky Hart en Bij Bo aan de Kennemerlaan in IJmuiden twee aparte zaken. Maar schijn bedriegt. Achter de pui namelijk stroomt hetzelfde ondernemersbloed, dat van moeder Jacomien Stokman en dochter Bo. Zijn ze elkaars concurrent of bundelen ze de krachten?

Bij Bo Jacky Hart IJmuiden 1 Jacky Hart en Bij Bo, van de buitenzijde apart, binnen vloeien de winkels in elkaar over. Wat is het verhaal?

 

Jacomien Stokman (57): “Ik zit hier met Jacky Hart sinds 1997. Maar het verhaal gaat verder terug. Op mijn 23e ben ik begonnen met een vrouwenmodewinkel in de hoofdstraat van de Noord-Hollandse badplaats Egmond aan Zee. Onder dezelfde naam overigens. Toen er kinderen kwamen, heb ik wat gas terug genomen om prioriteit aan mijn kinderen te geven en aan de slagerij van mijn man. Een medewerkster runde de winkel doordeweek. Toen ik van een vriend de tip kreeg kom het pand waar Bo nu inzit, over te nemen, heb ik dat meteen gedaan. Dichterbij ons huis en ik wist dat ik op termijn het pand ernaast erbij kon betrekken, waar nu mijn deel van de winkel zit. Dat was al een jaar nadat ik was verhuisd, dus in 1998 bestierde ik één grote winkel. Goh, dat is bijna 20 jaar geleden.”

 

Jacky Hart IJmuiden 1

Jacky Hart zit vanaf binnenkomst bekeken aan de linkerzijde van het pand in IJmuiden.

 

Bo Stokman (27): “Ik ben er tweeënhalf jaar geleden bijgekomen. Niet dat het mijn droom was om een modezaak te beginnen. Hoewel ik altijd betrokken was bij mijn moeder d’r winkel, ik zat als peuter in de etalage en hielp als tiener met uitpakken en andere klusjes, was ik niet van plan in de zaak te stappen. Na het VWO ging ik bedrijfskunde studeren en heb ook mijn master gehaald. En toen moest er een keuze worden gemaakt.”

 

Bij Bo IJmuiden 1

Bij Bo, de zaak van dochter Bo aan de andere kant van de zaak.

 

Bloed kruipt dan toch waar het niet gaan kan?

 

Bo: “Het ondernemerschap trok mij wel heel erg. Dat kan ook niet anders, mijn halve familie is ondernemer. Ik dacht, ik heb geen financiële verplichtingen, geen kinderen, niets houdt me tegen, ik waag de spong in het diepe. Ik wilde wel iets voor mezelf. Ik heb toen eerst gefocust op een webshop. Maar al snel kwam ik erachter dat dat erg veel geld kost als je dat goed wilt aanpakken. Bovendien vind ik niet alle facetten daarvan aantrekkelijk. Vooral de online marketing, veel te abstract, daar heb ik geen gevoel bij.”

 

Bij Bo IJmuiden 2

De paskamers van Bij Bo.

 

“Maar ja, ik had inmiddels wel al kleding ingekocht”, vervolgt ze. “Aanvankelijk hadden we het idee om een hoekje in de winkel van mama in te richten voor Bij Bo, maar tijdens een gesprek aan de keukentafel met mijn vader erbij, bleek een eigen winkel de beste oplossing voor mijn ondernemersambities.”

 

Jacomien: “En die winkel die hadden we. Het deel waar Bij Bo nu zit, werd door mij eigenlijk te weinig benut. Toen hebben we besloten een architect in de arm te nemen en de winkel te splitsen. Twee panden met een verbonden doorgang binnen en elk een eigen entree, etalages en paskamers. Ik heb niet veel ruimte hoeven inleveren, want de achterzijde van de winkel is een stuk naar achteren verplaatst.”

 

Jacky Hart IJmuiden 4

Jacomien Stokman achter de kassa van haar vrouwenmodezaak.

 

En dan heb je ineens allebei een vrouwenmodezaak. Op dezelfde plek. Ben je dan concurrent van elkaar?

Jacomien: “Nee, dat zou ook niet werken. We hebben ook niet onze eigen klanten en onze medewerksters helpen in beide winkels. Er zijn wel vrouwen die speciaal voor een van onze winkels komen, maar die dan toch doorlopen naar de rekken van de andere kant.”

 

Bo: “Alle verkochte items komen op één bon te staan. De barcode van de artikelen is gekoppeld aan een van de winkels. De klant merkt er niets van en wij praten zelf ook altijd over de dagomzet in zijn geheel. Alleen bij de jaarrekening is de omzet gesplitst. Bij Bo maakt zo’n dertig procent van die jaaromzet uit.”

 

Doen jullie ook samen de inkoop?

 

Bo: “Altijd. Twee keer per jaar naar Parijs en tussendoor geregeld naar het World Fashion Center. We hebben niet exact dezelfde merken in de rekken hangen en maken daarin ook echt eigen keuzes, maar het komt wel voor dat we voor hetzelfde label kiezen. Vaak kies ik dan natuurlijk voor net een jongere uitstraling dan mijn moeder voor Jacky Hart.”

 

Jacomien: “Het is ook gezellig om samen in te kopen. We gaan regelmatig, we proberen steeds minder met voororder te werken. Totaalcollecties werken ook niet meer voor ons, we snoepen liever door bij verschillende merken de leuke items te kopen. Net zoals je bij de ene bakker de tompoucen koopt, omdat die daar het lekkerst zijn en bij de andere bakker de boterkoek.” 

 

De winkels zitten niet op een A-locatie en er zijn ook weinig modewinkels in deze straat. Hoe zorgen jullie voor aanloop?

 

Bo: “Voor een dagje winkelen kom je niet naar IJmuiden. Dan ga je naar Haarlem of Alkmaar. Maar toch merken we dat er steeds meer vrouwen uit omliggende plaatsen van boven het kanaal komen, zoals Akersloot, Beverwijk, Heemskerk en ook wel Zaandam. Op Facebook promoot ik onze zaken dan ook in die regio.” 

 

Jacomien: “Vrouwenmodezaken zijn in IJmuiden dun bezaaid. Dat is ons voordeel, vrouwen komen gericht naar onze winkels en brengen hier ook al gauw een uur door. Maar natuurlijk organiseren we ook geregeld events. Twee keer per jaar een modeshow en verder kleine activiteiten. Dat zijn zaken die Bo heel goed oppakt. Ik heb minder ruimte voor het werk achter de schermen, zij vindt dat leuk om te doen.”

 

Jacky Hart IJmuiden 3

Verse bloemen van de buurman, naast de vrouwenmodezaken zit een bloemist.

 

Bo: “Dat vind het leukst aan ondernemen. Niet zozeer vijf dagen per week in de winkel te staan, maar juist om mij bezig te houden met de ontwikkeling en groei van het bedrijf. Daar moet ik wel tijd voor hebben, dat lukt niet altijd als het druk is in de winkel. We overwegen een extra parttimer aan te nemen, zodat we beter kunnen sturen op cijfers en dan onder meer de inkoop kunnen aanscherpen en meer aan marketing kunnen doen. Nog meer mensen laten weten dat we hier zitten, want daar zit vooral de groeipotentie.”

 

Jullie pakken eigenlijk samen alles aan. Waar houdt de samenwerking op?

 

Bo: “Ik denk dat dat alleen geldt voor de styling in de winkel. Ik heb een andere beleving neergezet dan mijn moeder, meer industrieel. Ik hang ook vaker de kleding om, zodat dezelfde collectie er dan toch weer heel anders uitziet.”

 

 Bij Bo IJmuiden 3

De sfeer van Bij Bo is meer industrieel dan Jacky Hart.

 

Jacomien: “En we hebben allebei onze eigen website, nieuwsbrief en social mediakanalen. Maar dat is, evenals de fysieke winkel, alleen zichtbaar aan de buitenzijde.”

 

Bo: “We hadden ook altijd aparte draagtassen, maar naast dat het kostbaar is om die tassen in drie maten voor twee winkels te bestellen, is het ook nog de vraag waar je die moet laten. En de meeste mensen weten nu wel dat we twee winkels onder één dak zijn, dus dat mogen we ook best zo uitdragen.”

 

 

 Afbeelding_Retailmodellen

 

Reactie op dit retailmodel van branchespecialist Edwin Belt van Inretail: 

 

"Jacomien en Bo hebben passie om te ondernemen. De p’s uit de INretailmodellen die ik eruit wil lichten zijn die van Plaats en Promoten. Ik krijg regelmatig van winkeliers de vraag hoe ze zich kunnen onderscheiden van andere modewinkels, want 'we verkopen toch veel van hetzelfde.' Uiteraard hebben deze ondernemers veel in zich om te onderscheiden echter zien zij dat niet meer. De INretailmodellen helpen deze ondernemers met keuzes te maken en er achter te komen waar hun kracht, hun passie ligt!"

 

"Jacomien en Bo zien dat wel en pakken hun kansen. Zij onderscheiden zich op de locatie, met leuke en actuele collecties waar zij hun klanten mee aanspreken. De klant reist hier graag naartoe ondanks dat zij niet op een A-locatie zitten. Hiermee is hun locatie juist hun kracht en dat bezegelen zij met goede bereikbaarheid en gratis parkeren!"

"Online zijn ze goed vindbaar met hun actuele website en hun social media activiteiten. Variatie in berichtgeving kun je creëren door naast berichten over de eigen winkel, berichten zo te verpakken dat ze over de klant gaan, over actualiteiten of activiteiten. Promotie kan sterk ingezet worden door hun vaste klanten, hun ambassadeurs. Social media kanalen zijn bij uitstek kanalen die je moet benutten. De zogeheten crowdgebruikers doen niet anders! Wil je meer weten hoe je jouw klanten kan inzetten als ambassadeurs kijk dan verder op INretailmodellen of bezoek een van de INretail ledenevents."

 

Aan de slag met de Inretailmodellen

  

Brancheorganisatie Inretail heeft samen met onderzoeksbureau Q&A een nieuwe draai gegeven aan de marketing p's. Samen hebben ze Inretailmodellen gemaakt, een praktische navigatietool waarmee ondernemers zich kunnen onderscheiden.

 

Er zijn zeven p's geformuleerd waarmee modewinkeliers snel kunnen bepalen waar hun retailhart ligt (passie), wie er uiteindelijk blij van wordt (profijt), de klant of onderneming en waar de retailer op kan sturen. Daar zijn de randvoorwaardelijke p’s voor: product, plek en persoon. Het verschil maken vervolgens p’s van plezier en promoten. 

 

Alle informatie over de Inretailmodellen, inclusief voorbeelden, kun je hier bekijken.

 

Meer lezen over de Inretailmodellen?

 

Hieronder vind je de eerder verschenen afleveringen in de serie over Inretailmodellen:

 

'Ik reken niet af op nummer, verkopen doen we immers met zijn allen' 

• 'Slechte winkelmeters verdwijnen vanzelf door maandelijkse opzegtermijn'

• Meervoudig prijswinnaar Amazing Kids: 'Wij blijven liever onder het maaiveld'

• 'Ik heb mijn winkel het liefst aan de rand van de snelweg'

• Modewinkeliers op onderzoek uit in Haarlem: ‘We doen het zelf eigenlijk best goed’ [reportage]

• Groos Rotterdam: ‘We willen de Bijenkorf van creatief Rotterdam worden’

• Donna Fashion Deventer: 'Tijdens mijn events zet ik meer om dan op een koopavond'

• Grondlegger Schutz Fashion Group: 'Investeer in je winkel er ga ertegen aan'

Over Bij Bo en Jacky Hart

Bij Bo en Jacky Hart vind je aan de Kennemerlaan 94 en 96 in IJmuiden. 

Bij Bo verkoopt merken als Supertrash, Jade Twelve, A Fish Named Fred, So Jamie en Bianco. 

Jacky Hart heeft merken hangen als Helena Hart, Rosner, Rinascimento, Cavallaro Napoli en NYD Jeans.

 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.