ABN Amro: De fysieke winkel blijft belangrijkste verkoopkanaal

AMSTERDAM, 21 maart 2018 14:05 | Rik de Langen

In de sectorprogonose voor 2018 stelt de bank ABN Amro dat de fysieke winkel het primaire verkoopkanaal blijft. Verder ziet de bank een belangrijke rol voor het winkelpersoneel in de moderetail.

“Wij geloven in de kracht van offline en online, waarbij de fysieke winkel het primaire verkoopkanaal blijft." Dat zegt Sonny Duijn, sector econoom retail van ABN Amro, in de sectorprognose voor de detailhandel voor 2018 (pdf). "Het is hierbij van belang in de fysieke winkel in te zetten op eigenschappen die online niet of nauwelijks kan bieden."

Winkelpersoneel is bepalende factor

Daarmee doelt Duijn op het uitproberen van producten en het bieden van entertainment, deskundigheid en persoonlijke service. "Personeel is hierbij een bepalende factor. Voor winkeliers is het dus belangrijk om te kijken naar welke meerwaarde personeel heeft, en niet primair te focussen op het minimaliseren van de personeelskosten.”


Dossier: Goed werkgeverschap

Goed personeel is cruciaal als je succesvol wilt ondernemen in de mode- en schoenenbranche. Medewerkers moeten de juiste competenties hebben, maar het is net zo belangrijk dat de winkelier werk maakt van goed werkgeverschap. In de zesdelige serie Goed Werkgeverschap komen alle facetten aan bod. Geen abonnee? Bekijk hier de mogelijkheden.


'Kledingwinkels moeten opvallen'

De verkopen van fysieke kledingwinkels liggen nog zo’n 9 procent onder het niveau van 2007. Maar het vloeroppervlak van de branche groeide in de tussentijd wél, met zo’n 7 procent. Bovendien kwam er geduchte concurrentie van internet. Tussen begin 2012 en nu verdubbelde het aantal webwinkels in kleding, volgens cijfers van het CBS.

Voor de kledingbranche verwacht ABN Amro 2 procent groei in 2018. De groei zit vooral in het online verkoopkanaal. "Sinds 2012 is het aantal online kledingshops namelijk verdubbeld en bijna een kwart van alle uitgaven aan kleding wordt inmiddels online gedaan. Mede vanwege de sterke offline en online concurrentie is het belangrijk voor kledingwinkels om op te vallen. "

In de sectorprognose doet Duijn suggesties: "Bijvoorbeeld door het assortiment te vernieuwen of gepersonaliseerde aanbiedingen te doen op basis van historisch koopgedrag. Ook circulair ondernemen is een manier voor kledingwinkels om op te vallen. Denk bijvoorbeeld aan een winkel die oude spijkerbroeken recyclet en weer verkoopt. Ook bedrijven die als hoofdactiviteit het repareren van kleding hebben, dragen bij aan de levensduur van producten. Er zijn nu meer dan 1000 van deze ‘kledingreparateurs’, na de stijging van vorig jaar. Dat is meer dan een verdubbeling sinds begin 2005."

Schoenenbranche

Voor 2018 verwacht ABN Amro dat de schoenenbranche een groei laat zien van 1,5 procent. "De consument heeft vertrouwen én meer te besteden. Hij of zij besteedt echter niet per se het geld in een schoenenwinkel." Inmiddels gaat 29 procent van de bestedingen aan schoenen en lifestyle via internet, volgens cijfers van Gfk. Om aanspraak te maken op die omzet, is het ook voor schoenwinkels belangrijk om onderscheidend te zijn.

In de sectorprognose doet ABN Amro suggesties: "Het bieden van pasvormen, waardoor je ook meer te weten komt over je klant en loyaliteitsprogramma’s kunt versterken. Ook het toevoegen van schoenreparaties en gratis poetsbeurten (bijvoorbeeld: binnen een half jaar na een aankoop gratis) zijn manieren om contactmomenten te genereren met de klant."

2019

ABN Amro kijkt in de prognose ook verder vooruit: "Voor 2019 verwachten we dat de detailhandel de groei in hetzelfde tempo als in 2018 continueert. Het economische klimaat is naar onze verwachting ook in dat jaar positief. Zo daalt de werkloosheid in 2019 naar 3,6 procent van de beroepsbevolking. 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.