TOP

5x sneakernieuws *

Retailer Number Nine opent een sneakerboetiek in Haarlem, Filling Pieces verovert Amerika en sneakergiganten experimenteren met high tech snufjes.

Op donderdag 8 oktober opent in Haarlem de nieuwe sneakerboetiek Number Nine, Size Nine. Het concept komt uit de koker van moderetailer Number Nine dat zes filialen in Nederlandse steden heeft en een webshop. De formule van de 60m2 grote zaak is hetzelfde als van de modewinkels: een mix van merken, stijlen, diverse prijsniveaus én maandelijkse vernieuwing door in het seizoen steeds weer nieuwe producten te presenteren.

Modeconcept

“We introduceren het modeconcept in de sneakerwereld”, zegt mede-eigenaar Milan Moone. “We collectioneren zelf ons eigen beeld bij elkaar, net zoals we bij Number Nine doen. Met een combinatie van verschillende lijnen – van commerciële items tot limited editions – van sneakermerken als Nike, Converse, Asics, Ransom en Saucony.”

Geen standaardwinkel

Compagnon Roemer Zonneveld vult aan: “Size Nine wordt geen standaardwinkel met honderden schoenen, maar met de allermooiste krenten uit de pap. We verkopen sinds de start van Number Nine al een klein aantal sneakermerken. Met Size Nine voorzien we in de behoefte van onze klant aan een breder en gevarieerder sneakeraanbod.”

Size Nine Haarlem

Filling Pieces

Het Amsterdamse sneakermerk Filling Pieces bestaat zes jaar en viert dit vanaf vrijdag 9 oktober met een speciale editie: de ‘Paramaribo Laser’, voorzien van een gelaserde print van de Surinaamse vlag. Oprichter Guillaume Philibert laat via Instagram weten: “Zes jaar geleden had ik nooit durven dromen dat ik ooit een sneaker zou ontwerpen die geinspireerd is door mijn roots en die ook nog eens wereldwijd verkrijgbaar zou zijn.”

Filling Pieces 6 year

Barneys New York

Op de Filling Pieces collectie BNY Sole Series, die sinds eind september exclusief verkrijgbaar is bij het Amerikaanse warenhuis Barneys New York, wordt goed gereageerd. Digital marketing manager Leroy Niemel: “De schoenen zijn opgenomen door vijf vestigingen, onder meer in New York, Los Angeles en Miami, en online. De eerste reacties zijn erg positief, zeker omdat we de nodige aandacht via blogs, social media en Amerikaanse influencers hebben gekregen. Zanger Chris Brown heeft een bericht op zijn site gepost en belangrijke sporters hebben van zich laten horen.”

Filling Pieces for Barneys

3D-printen

Deze week stond ook in het teken van vernieuwende sneakers. Zo liet Eric Sprunk, coo bij Nike, weten dat het in de nabije toekomst goed mogelijk is dat consumenten thuis hun eigen Nike sneakers kunnen maken met een 3D-printer. “Op dit moment is het namelijk ook al zo dat in onze Aziatische fabriek één persoon verantwoordelijk is voor de daadwerkelijke productie van de Flyknit sneaker. Als die persoon een breimachine starten, kunnen particulieren dit straks ook met een 3D-printer.”

Nike fly knit

Nike Flyknit.

Op maat

Adidas ziet eveneens toekomst voor de 3D-printtechniek. Het sportfashionmerk presenteerde deze week de Futurecraft 3D, een prototype van een loopschoen waarvan de tussenzool op maat kan worden gemaakt middels 3D-printen. Het bedrijf werd bij de productie geholpen door het Belgische in 3D-technieken gespecialiseerde instituut Materialise. Adidas laat weten dat het de komende tijd meer belangrijke innovaties komt. 

Adidas 3D

Strakker en losser

Een andere sneakergigant, Puma, laat zich niet onberoerd. Op Twitter verscheen een video waarin te zien was hoe een Puma schoen met een druk op een knopje strakker en losser werd. Het is niet duidelijk of en wanneer deze nieuwe schoen op de markt verschijnt. Hoewel er geluiden zijn dat Nike later deze maand een soortgelijke vernieuwing gaat presenteren. Bekijk hier het Puma-filmpje.

Sneakerevent

Textilia’s redacteur jeans & sportfashion bezocht op zondag 4 oktober in Utrecht het sneakerevent ‘Utregse Unie meets Approved Sneakers Market’, dat door ruim 1200 sneakerliefhebbers werd bezocht. 

IMG_9722

IMG_9713