TOP

40 jaar Kubus Sports: Keep it simple

Niet veel bedrijven in de Nederlandse sportbranche kunnen zeggen dat zij al veertig jaar meedraaien. Kubus Sports kan dat wel. We vroegen oprichter Rolf Kurpershoek naar het geheim achter het succes van het jubilerende bedrijf.

Veertig jaar geleden besloot Rolf Kurpershoek samen met zijn broer om van hun hobby hun beroep te maken. “We hielden van zeilen en dus zijn we zeilspullen gaan importeren en hebben we een productiebedrijfje opgezet. Toen in de jaren zeventig het windsurfen kwam opzetten, zijn we daarop ingesprongen en in de wintermaanden zijn we daarbij ski- en snowboard gaan doen. Drie jaar geleden zijn we met hockey begonnen.”

 

Betrouwbaar

Anno 2010 is Kubus Sports uitgegroeid tot een bedrijf met dertig medewerkers dat merken vertegenwoordigt op het gebied van watersport, wintersport, hockey en funsporten. Maar hoe heeft Kubus Sports zo lang succes kunnen hebben in een branche waarin veel bedrijven het aanzienlijk minder lang volhouden. “Keep it simple”, zo luidt de eenvoudige verklaring van Rolf Kurpershoek.”We gaan niet voor het korte termijn succes, maar proberen altijd aan de lange termijn te denken. Sommige mensen vinden ons conservatief, maar we proberen gewoon ons werk goed te doen. We willen betrouwbaar zijn, goede producten brengen, up-to-date zijn en een goede kwaliteit en service bieden. Daar moeten we voortdurend aan werken.”

 

Goede band

Rolf Kurpershoek is er terecht trots op dat Kubus Sports dit jaar het 40-jarig bestaan mag vieren. Ook hecht hij veel waarde aan de goede band die hij in die tijd met veel klanten en leveranciers heeft opgebouwd. “Met sommigen doen we al meer dan dertig jaar zaken, dat geeft een band. Ik heb laatst een huwelijk in het Verre Oosten bijgewoond van de zoon van een zakenrelatie. Ik heb die jongeman nog als baby gezien. Als je zo lang zaken met iemand doet, word je een beetje een lid van de familie.”

 

Een groot feest voor alle relaties laat Kubus Sports aan zich voorbijgaan. “We hebben in Nederland zo’n tweeduizend verkooppunten, dus dat wordt een beetje te gek. Het is bovendien een superdrukke tijd bij ons”, zegt Rolf Kurpershoek. In plaats daarvan liet Kubus Sports een jubileum T-shirt bedrukken en vertrok het met dertig man personeel plus aanhang naar Terschelling voor een sportief weekend. Met activiteiten als zeilen, kitesurfen, hockey, fietsen en zwemmen werd het 40-jarig jubileum geheel in stijl gevierd.