TOP

300 kledingwinkels doen mee met de Dutch Sustainable Fashion Week

Tijdens de Dutch Sustainable Fashion Week is er volop aandacht voor duurzame mode. Zo'n 300 modewinkels in heel Nederland doen mee in de tweede week van oktober.

Een shoptour door Arnhem, een rondleiding door het Textiellab in Tilburg of een interactieve lezing in Zwolle. Zomaar een greep uit het aanbod van de Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW), die door GoodBrandz wordt georganiseerd van 7 tot en met 16 oktober. De DSFW staat in het teken van ‘het bewust worden van duurzame fashion’. 68% van de consumenten wil graag duurzame kleding kopen maar 11% hiervan weet niet waar de kleding gekocht kan worden, blijkt uit onderzoek van Goodbrandz. 300 winkels door het hele land doen mee met de duurzame modeweek.

Elke winkel die meedoet krijgt een instore communicatiepakket met meer informatie over duurzame mode voor klanten. Daarnaast krijg je als winkel een vermelding op de website van de DSFW en kun je worden opgenomen in één van de 25 inspiratietours die zijn samengesteld.

Ook zijn er winkels die zelf een actie hebben bedacht. Bijvoorbeeld WWen in Den Haag. Zij geven in die week duurzame cadeautjes weg in de campagneweek, zoals shirtjes, sjaals van biologische katoen en sieraden.”Als dank voor jouw duurzame aankoop bij WWen.”, zegt de winkel op Facebook.

Verder zijn er de hele week in heel Nederland verschillende evenementen , zoals modeshows, exposities, lezingen en shoptours. Consumenten kunnen meedoen aan speciale shoppingroutes, kledingruilevents, treasure hunts, discussies en workshops. Daarnaast vertellen ontwerpers, retailers, merken en diverse BN’ers zoals Katja Schuurman, Sanne Vogel, Hans Ubbink, Helga van Leur, Froukje Jansen, Loes Haverkort, Dolf Jansen en Milouska Meulens, verhalen achter hun duurzame kleding gedurende deze week.

sustainable fashion

Het doel van de campagne is de consumenten zo goed mogelijk te informeren over de herkomst van duurzame mode en uit te leggen waar zij op moeten letten tijdens het shoppen. “Nog veel mensen zijn terughoudend in het verduurzamen van hun productie omdat de concurrentie moordend is en de waarde van de kleding in de ogen van consumenten door de komst van Fast Fashion enorm gedevalueerd is”, vertelt Goodbrandz directeur Cécile Scheele in een persbericht.

“De groeiende groep bewuste consumenten lopen daarnaast vast omdat zij niet weten waar ze op moeten letten, en hoe zijn duurzame mode kunnen herkennen. Met de Dutch Sustainable Fashion Week hopen wij deze consumenten handvatten te bieden en te laten zien wat er allemaal verkrijgbaar is.”

Bekijk hier de agenda van de Dutch Sustainable Fashion Week

Bekijk hier de lijst van deelnemende winkels (PDF)

Meer informatie op: www.dsfw.nl