TOP

30.000 winkels teveel in Nederland

Het is slecht gesteld met de arbeidsproductiviteit, vloerproductiviteit en omzetontwikkeling van winkels in Nederland. Dit wordt voor het grootste deel bepaald door een overschot aan winkels.

Dat bleek tijdens de presentatie van de vijfde druk van het boek Retailmarketing. Het boek, geschreven door Rob van der Kind en Frank Quix, is een update van de stand van zaken van de Nederlandse detailhandel. In de vijfde druk wordt beschreven dat zowel de arbeidsproductiviteit als de vloerproductiviteit in de non food retail sinds 2000 een daling laten zien, van wel 25 tot 30%. Dit is deels toe te schrijven aan de beperkte omzetgroei, maar vooral aan het aantal toegevoegde meters in deze periode.

Leegstand

Door het overschot aan winkels (op termijn zelfs 30.000 tot 40.000) neemt de leegstand toe in middelgrote winkelgebieden. Dit leidt weer tot minder aantrekkelijke winkelstraten, wat weer kan leiden tot extra leegstand. Winkelgebieden zullen compacter worden. Om ze aantrekkelijk te houden kan ruilverkaveling een oplossing zijn. Brancheorganisaties, gemeenten, verhuurders en huurders moeten samenwerken om tot een structurele oplossing te komen.

Handboek

Retailmarketing is geschreven voor studenten in het hoger beroeps onderwijs en studenten aan universiteiten, maar is ook een zeer geschikt handboek voor iedere retail professional. Het boek kost €53,95 en is onder andere te koop bij Managementboek.nl.