TOP

3 x nieuw: verantwoorde jeanslijnen

Opvallend: drie merken lanceren ieder een nieuwe verantwoorde jeanslijn: van de organische Japanse denim van Filippa K en de duurzame lijn Tru-Blu van Pepe Jeans tot de 'verzorgende' aloë vera jeans van Gsus.

Verzorgend 

Het Nederlandse Gsus komt voor herfst 2012 met een nieuw ‘wear ‘n care’ denimconcept met jeans die de huid verzorgen tijdens het dragen. Voor vrouwen zijn er jeans met aloë vera, die helpt de huid te beschermen tegen vroegtijdige veroudering en UV-straling. Voor mannen zijn er jeans gedipt in ‘resin’ (hars), dat de structuur van de denim verzacht en ervoor zorgt dat de blauwe kleur hier en daar subtiel vervaagt.

Minder water

Het Britse jeansmerk Pepe Jeans komt met een nieuwe duurzame lijn onder de naam Tru-Blu, met 6 modellen in 6 wassingen. Belangrijk voor deze lijn is dat er bij de productie geen chemicaliën en minder water is gebruikt door het aantal wasbeurten te verlagen en gebruik te maken van nieuwe droogtechnieken en laserbehandelingen. Tru-Blu ligt vanaf mei 2012 in de winkels.

Organic

Het Zweedse modemerk Filippa K introduceert New Denim, een capsule collectie voor mannen van organische Japanse denim. Minimalisme staat voorop. Zo zijn de jeans herkenbaar aan de ontbrekende stiksels en klinknagels. New Denim is verkrijgbaar vanaf december 2011 in twee verschillende stijlen (slim fit en skinny) en in drie wassingen. Verkoopprijs vanaf €200.