TOP

‘2019 jaar van de samenwerking’, nieuw modemerk op de markt en Tommy Hilfiger wint rechtszaak tegen Facebook

Samenwerking wordt in 2019 belangrijk in de retail, zegt hoogleraar marketing Kitty Koelemeijer. Tommy Hilfiger wint een rechtszaak tegen Facebook en er is een nieuw merk op de markt. Welk label dat is, lees je onder meer in het nieuwsoverzicht van 27 december.

Nieuw merk op de Nederlandse markt: Pullin

Er is een nieuw merk op de Nederlandse markt: Pullin. Het Franse label opende onlangs een winkel in Sittard,meldt Retailtrends. Pullin kondigde zijn komst zelf ook aan op Facebook.

Pullin verkoopt ondergoed, maar ook jeans, jassen, accessoires en badkleding voor zowel mannen en vrouwen als kinderen. De winkel in Sittard is de eerste zaak buiten Frankrijk; om die reden beschouwt het Franse modelabel deze dan ook als brandstore voor de rest van West-Europa. Joop Petit, eigenaar van de Watersley Sports- en Talentpark – een internationale wooncampus voor topsorters in Sittard – heeft dit initiatief genomen. Ook heeft hij de franchiserechten voor Duitsland en België, zodat hij daar ook winkels kan openen. Pullin heeft momenteel zestien vestigingen in Frankrijk en één op Honolulu.

‘2019 wordt jaar van de samenwerking in de retail’

Samenwerking is in 2019 heel belangrijk voor de retail. Dat zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing aan de Nyenrode Business Universiteit, tegen BNR. “Elke retailer heeft een grootschalig platform nodig waar je vraag en aanbod bij elkaar krijgt, zoals dat vroeger het winkelgebied was”, aldus Koelemeijer. Daarnaast zegt ze dat mkb’ers partnerships moeten aangaan op gebied van logistiek, technologie, data en fulfilment. “De tijd dat je het alleen kon doen is voorbij en niemand is zo uniek als ie zou denken.”

Volgens de hoogleraar moeten retailers niet meer denken in kanalen. “Je moet denken vanuit de klant en alles gebruiken wat je tot je beschikking hebt om die klant een optimale ervaring te geven.” Verder ziet Koelemeijer een grotere rol voor spraakherkenning en image search, waarmee je bijvoorbeeld een foto maakt van een leuk jurkje wat je vervolgens online kunt opzoeken en kopen.

‘Facebook en Instagram moeten nepshops aanpakken’

Internetbedrijf Facebook moet meer doen om te voorkomen dat er op Facebook en Instagram nog langer nep-advertenties van kledingmerk Tommy Hilfiger worden getoond, zo oordeelt de rechtbank in Amsterdam. Nu doen de social media platforms te weinig om nepshops te weren die inbreuk maken op merkrechten, schrijft Twinkle.

Die malafide aanbieders lokken consumenten via advertenties met nepartikelen naar hun website. PVH, het moederbedrijf van Tommy Hilfiger, stapte naar de rechter om zo af te dwingen dat Facebook en Instagram de gegevens overhandigt van de adverteerders en/of makers van de advertenties. De rechter acht zich weliswaar onbevoegd nader in te gaan op een specifieke inbreuk op de merkrechten van PVH, maar stelt in het vonnis wel dat Facebook tekort geschoten bij het verwijderen van die bewuste advertenties. Facebook en Instagram moeten binnen vijf dagen alle informatie over de inbreukmakers overhandigen. Ook moet Facebook de proceskosten betalen.

‘Retail is een mensenbusiness, investeer in personeel’

“Als je niet in je mensen investeert, blijft het bedrijf toch een lege huls. Retail is een mensenbusiness.” Dat zegt Bijenkorfs ceo Giovani Colauto in een interview met Retaildetail waarin onder meer over het succes van het warenhuis wordt gesproken. Een belangrijk ingrediënt noemt hij de investering in training en opleiding, waarvoor hij het budget elk jaar met één miljoen euro verhoogt. En: “Je moet je onderscheiden, de mensen telkens weer verrassen.”

De Bijenkorf houdt zich goed staande, merkt de ceo op, in het sterk veranderde warenhuislandschap in Nederland. Colauto noemt de teloorgang van V&D ‘onnodig’. “Ze hebben gewoon te laat beslissingen genomen, de boot gemist. Ik moet Hudson’s Bay wel feliciteren, want ze tonen veel lef. De winkels die ze hier hebben geopend, zijn zeer strak uitgevoerd. Knap, maar het aanbod is niet echt nieuw of onderscheidend.”