TOP

15 Tips in jongerenmarketing op Jaarcongres Consumententrends 2009

Op 10 en 11 september 2009 kon je tijdens het 14de Jaarcongres Consumententrends alles te weten komen over consumentenmarketing voor 2010/2011. Lees hier in 15 tips hoe je succesvol tieners en twintigers bedient.

Thimon de Jong, research director van trendbureau Trendsactive en een van de sprekers tijdens het Jaarcongres Consumententrends deed in vijf kenmerken uit de doeken hoe ‘Generation Game’ en ‘Generation Y’ in de wereld staan en dus hoe je deze lastige doelgroep van tieners en twintigers benadert.

1 Spoiled
Generation Game’ en ‘Generation Y’ zijn tot het bot verwend met spullen en aandacht. Ze worden meebetrokken in beslissingen en zijn uitstekende onderhandelaars. Ze zijn ster in hun eigen leven.
– Vraag je af wat ze eisen, want ze zijn veeleisend
– Maak dat ze zich speciaal voelen, zodat iedereen winnaar is
– Geef deze groep inspraak en het idee dat er iets te onderhandelen is

2 Visual
Tieners zijn opgegroeid in een beeldcultuur, gebruiken MSN-taal in proefwerken en gaan voor informatie niet langs Google, maar direct naar U-tube.
– Gebruik dus geen tekst, maar symbolen om je identiteit kenbaar te maken
– Wees leuk en ga op een intelligente manier om met beeld: dit mag verstopt zijn
– Laat ze zelf met beeld aan de slag gaan, laat ze hun pagina customizen

3 Conscious Positive Realists
Tieners zijn optimistisch en willen actief aan de slag met misstanden. Duurzaamheid mag geen marketing-ding zijn, maar moet door en door echt zijn. Obama is hun grote held. Wilders vinden ze een looser.
– Wees eerlijk en transparant, ook als het slecht nieuws is
– Een goed doel is OK, maar wees daar wel oprecht in
– Heb je een mening, draag hem uit zoals Apple en Virgin

4 Smart
Jongeren kunnen niet spellen, maar wel multitasken en associatief denken. Smart is cool. Talent hebben is interessant. Daarbij gebruiken ze hun sociale netwerk om een gebrek aan kennis aan te vullen.
– Hang niet de leraar uit, maar zorg dat je je in hun sociale netwerk begeeft en geef ze kennis waarmee ze iets kunnen ten opzichte van hun vrienden
– Start een community waarin ze meedenken over product
– Maak ‘smart stories’: het mag best ingewikkeld zijn (voor jongeren mogen er meer knoppen opzitten.)

5 Dualists
Jongeren staan dualistisch in het leven. Ze willen tegelijk een hele goede carriere, maar ook een goed sociaal leven. Het is niet ‘of-of’, maar ‘en-en’.
– Let op functie & design: gadgets moeten er niet alleen goed uitzien, het moet wel goed werken
– Zoek naar extremen in je bedrijf/product en zet ze in, want jongeren zoeken de extremen
– Kun je dit niet zelf, ‘mash up’ met een bedrijf dat dit wel kan

En belangrijk: Ga hier vandaag mee aan de slag!

Thimon de Jong begeleidde ook de campagne van trendsneakermerk Onitsuka Tiger