TOP

1.800 handtekeningen voor Rewiring Fashion, Gardeur en Marc Cain schrappen banen en WFC Big Brands geannuleerd

Al meer dan 1.800 mensen hebben hun handtekening gezet onder #rewiringfashion voor het hervormen van de mode-industrie. De Duitse modebedrijven Gardeur en Marc Cain schrappen banen als gevolg van de coronacrisis. En de plussize modebeurs WFC Big Brands gaat deze zomer niet door. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 26 mei 2020.

Hoofdfoto: Marc Cain wintercollectie 2020-2021

Rewiring Fashion: meer dan 1800 handtekeningen

Al meer dan 1.800 mensen (ontwerpers, ceo’s en retailers) uit de modebranche hebben hun handtekening gezet onder #rewiringfashion, één van de initiatieven die de mode-industrie oproepen om te hervormen na de impact van de coronacrisis. Maar liefst 64 modelabels, waaronder Missoni en Isabel Marant, stelden met Business of Fashion het manifest #rewiringfashion op. Speerpunten zijn het veranderen van de modekalender, minder modeshows en minder afprijzen. Leveringen moeten beter aansluiten op de werkelijke seizoenen. Door samenvoegen van modeweken en het inzetten van digitale shows moet er minder over de wereld worden gereisd. Door de uitverkoop pas in januari en juli te starten wordt het verkoopseizoen langer en tussentijdse uitverkoopdagen als Black Friday, Cyber Monday en Singles Day moeten worden afgeschaft. Inmiddels is het manifest ondertekend door meer dan 1.800 medestanders, waaronder ook mensen van Nederlandse modebedrijven als Dante6, Kiki Niesten Maastricht, AMFI, Studio Jux, Little Indians, Daily Paper, Sogoodtowear en Sies Marjan. Tekenen kan via de website van Rewiring Fashion.

Gardeur en Marc Cain schrappen banen

Het Duitse broekenlabel Gardeur schrapt dertig banen als gevolg van de coronacrisis en de onzekere situatie in de modebranche die daardoor is ontstaan. Om de kosten in lijn te brengen met de verwachte verkopen moet het bedrijf dertig banen schrappen. In samenwerking met de ondernemingsraad is er een sociaal plan uitgewerkt om de betrokken medewerkers te begeleiden naar een andere baan. Ook het Duitse vrouwenmodemerk Marc Cain maakt bekend negentig banen te schrappen. Deze beslissing is onderdeel van de reorganisatie die het bedrijf al in de planning had, onder andere vanwege de toenemende digitalisering, maar de coronacrisis heeft dit versneld.

‘Nog geen grote impact Amazon in Nederland’

De lancering van een volwaardige webshop door Amazon heeft in Nederland tot nu toe nauwelijks effect gehad op de winkelvoorkeuren van consumenten. Dat blijkt uit onderzoek van marktplaatsspecialist Maze-One in samenwerking met onderzoeksbureau MeMo2, waar Retailnews over schrijft. Amazon sprak Nederlanders in het eerste kwartaal nog altijd het minst aan, blijkt uit het onderzoek. Bol.com blijft veruit het populairst, op grote afstand gevolgd door AliExpress, Coolblue, Wish en Amazon. Overigens begon Amazon pas op 10 maart met een volwaardige webshop in Nederland.

Bureau RMC: drukte in winkelstraten stijgt geleidelijk

Vorige week (18-24 mei 2020) was de drukte in de winkelstraten zeer wisselend: op woensdag was het 20,4% drukker dan de week ervoor, op zondag juist 12,6% rustiger. Op zondag was het weer beduidend slechter dan de zondag ervoor. Dat blijkt uit de wekelijkse cijfers van Bureau RMC over het aantal bezoekers in de winkelstraten. Ook op de zeer zomerse Hemelvaartsdag was het een stuk rustiger in de winkelstraten, namelijk 10,3%. Lieten vooral de grote steden de afgelopen weken een stijging in de drukte zien, vorige week waren het de kustplaatsen. Zo liet het Plein in Bergen op dinsdag een toename zien van 21,3% en was het in de Torenstraat in Castricum 18,5% drukker. Over het geheel genomen was de week 61,2% rustiger dan vorig jaar en 7,2% drukker dan de week ervoor. De drukte neemt nu al een aantal weken achter elkaar toe. Vanaf 1 juni mag ook de horeca weer open en wordt er meer drukte verwacht.

Geen WFC Big Brands deze zomer

De plussize modebeurs WFC Big Brands gaat deze zomer niet door, meldt de organisatie in een persbericht. Oorzaak zijn de aanhoudende maatregelen vanwege het coronavirus. De beurs stond gepland voor 19 en 20 juli in het World Fashion Centre in Amsterdam. “Na het nieuws vanuit de overheid inzake Covid-19 en de daarbij behorende beperkingen en eigen onderzoek, is gebleken dat het helaas niet haalbaar is de zomer editie van WFC Big Brands door te laten gaan op de geplande datum in Juli 2020. En dat is natuurlijk heel erg jammer, want we hebben de afgelopen jaren de aandacht voor onze beurs, als mede de aandacht voor plussize fashion steeds groter zien worden. Het aantal bezoekers en het aantal standhouders is gestaag gegroeid en heeft ook steeds meer internationale aandacht en bezoekers ontvangen. Ik hoop dat wij allen elkaar weer kunnen zien op de winter editie 2021,” schrijft de organisatie. Op welke data de wintereditie wordt gehouden is nog niet bekend.