TOP

Retourkosten drukken het aantal bestellingen, Arnhem krijgt grootste NewYorker-vestiging en Annadiva lanceert eigen lingerielijn

Nederlandse consumenten bestellen minder producten als er retourkosten in rekening worden gebracht, komende zomer opent NewYorker een flagshipstore in Arnhem en Annadiva komt met een eigen lingerielijn. Verder: Samsøe Samsøe terug op Instagram en neemt LVMH Ralph Lauren over? Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 24 februari.

Foto: NewYorker via Colliers

Retourkosten drukken het aantal bestellingen

Drie op de vijf Nederlandse consumenten bestelt minder producten als er retourkosten in rekening worden gebracht. Dit blijkt uit een rapport van E-commerce Aftersales, dat via marktonderzoeksbureau Multiscope 3.100 Nederlanders bevroeg over de ervaringen en tevredenheid over bezorging, retourneren, service en klachtenafhandeling. Een meerderheid, 61 procent, geeft aan dat zij minder snel te veel bestellen, wanneer zij moeten betalen voor het terugsturen van artikelen. Hierbij valt op dat 50-plussers de optie om te kunnen retourneren minder belangrijk vinden dan 18 tot 49-jarigen. Vrouwen (75 procent) hechten meer waarde dan mannen (63 procent) aan retouropties. Daarnaast stuurt 62 procent van de respondenten alleen producten terug, wanneer deze helemaal niet aan de verwachtingen voldoen. Ruim één op de tien geeft aan producten te houden, wanneer deze niet zijn zoals verwacht. 

NewYorker vestigt in Arnhem grootste winkel van Nederland

Naar verwachting opent komende zomer de grootste vestiging van NewYorker in de binnenstad van Arnhem. De Duitse modeketen krijgt er maar liefst 3000 vierkante meter tot zijn beschikking, meldt De Gelderlander. De winkel komt in de De Gruyterpassage in het Musiskwartier, waar NewYorker nu een kleinere vestiging heeft. Eerder huisden negen zaken in de passage, de laatste periode kampte het stadsdeel met leegstand. De flagshipstore wordt voorzien van technologische snufjes als ‘slimme spiegels en pashokjes’, die kledingadvies geven en inzicht geven in de beschikbare voorraad. De retailformule, die sinds 1982 bestaat, telt momenteel ruim 1150 winkels in 46 landen. 

Annadiva lanceert eigen lingerielijn

Retailer Annadiva verkoopt vanaf nu ook de eigen lingeriecollectie Annadiva Lingerie. De lijn komt uit in de cupmaten 65D tot en met 85G, daarnaast zijn er slips in de maten 36 tot en met 48. Het merk wordt exclusief verkocht via de webshops van Annadiva in Nederland, België en Duitsland en in de drie fysieke winkels in Amsterdam, Den Bosch en Nijmegen. De retailer heeft de collectie ontwikkeld door te luisteren naar de wensen en behoeften van klanten. Daarbij heeft oprichter/eigenaar Mariëlle van der Loo ook haar eigen ervaringen gebruikt: ‘Vanaf jonge leeftijd was ik onzeker over mijn lichaam’, zo vertelt ze in het persbericht. Van der Loo staat samen met collega’s model voor Annadiva Lingerie. Vorig jaar lanceerde de retailer al een eigen nachtmode- en badcollectie. Annadiva startte in 2012 met een in grotere cupmaten gespecialiseerde online winkel. De afgelopen jaren won het bedrijf diverse prijzen, waaronder de FD Gazellen Award en de Shopping Award 2021 in de categorie Lingerie en Ondermode.

Samsøe Samsøe terug op Instagram

Het Deense modelabel Samsøe Samsøe is na drie weken afwezigheid weer vertegenwoordigd op Instagram. Begin februari showde het merk tijdens Copenhagen Fashion Week via het sociale medium de collectie voor herfst-winter 2022. Een dag later ging het merk gedwongen offline nadat spam het account blokkeerde. Het merk betreurt in een reactie de stopzetting van het Instagram-account, na een van de meest gedeelde presentaties. “Vooral omdat het momentum na de show niet kan worden overgedaan”, stelt Sofie Niebuhr, hoofd pr & marketing. Het moederbedrijf van Instagram geeft de precieze reden van de blokkade niet prijs, maar het merk houdt rekening met een mogelijke cyberaanval.

LVMH neemt mogelijk Ralph Lauren over

Het Franse modeconcern LVMH is geïnteresseerd in een overname van Ralph Lauren, melden verschillende media, waaronder Axios en Forbes. Volgens onbekende bronnen van de sites hebben de afgelopen jaren al diverse besprekingen plaatsgevonden tussen het Amerikaanse mode- en lifestylemerk en de prestigieuze modegroep, die al eigenaar is van labels als Louis Vuitton, Fendi, Celine, Loewe en Marc Jacobs. Beide partijen hebben nog niet gereageerd op de overnamegeluiden, maar een overname wordt als een reële optie beschouwd, gezien de leeftijd van oprichter en creatief directeur van Ralph Lauren. Lauren is 82 jaar. LVMH nam begin 2021 nog het bekende Tiffany & Co. over.