TOP

E-commercebranche start pilot om misbruik van retouren tegen te gaan, Mall of the Netherlands trekt dertien miljoen bezoekers en Mohamed Benchellal wint innovatieprijs

E-tailers en Thuiswinkel.org introduceren een speciaal retourvignet om retouren aan te pakken, de Mall of the Netherlands wist in het eerste jaar al ruim dertien miljoen bezoekers te trekken en ontwerper Mohamed Benchellal wint een innovatieprijs in Dubai. Verder: Chloé stopt met See by Chloé. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 25 maart.

Foto: Retourvignet

E-commercebranche start pilot om misbruik van retouren tegen te gaan

Vanaf komende maand gaan verschillende online winkels de strijd aan om misbruik van het herroepingsrecht tegen te gaan. Zij bevestigen tijdens een proefperiode speciaal ontwikkelde stickers en labels aan producten. Als deze eraf zijn gehaald, kunnen ze niet worden teruggeplaatst. Sturen kopers toch de artikelen terug, dan krijgen zij niet het volledige aankoopbedrag terug. Het initiatief voor het retourvignet komt uit de e-commercesector en wordt bijgestaan door brancheorganisatie Thuiswinkel.org. “Als de sticker of het label is verwijderd, leidt dit direct tot een waardevermindering”, zegt Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org. “Het is namelijk niet nodig voor het passen of beoordelen om de sticker of het label te verwijderen.” Doel van het retourvignet is dat consumenten bewuster omgaan met online aankopen, dat misbruik van het herroepingsrecht wordt tegengegaan en dat het aantal retourzendingen wordt teruggedrongen. Het retourvignet bestaat uit een serie producten, waaronder een gepatenteerde sticker die verandert als het van een product afgetrokken wordt. Daarnaast is er een tag met label dat niet opnieuw vastgemaakt kan worden. Leden van Thuiswinkel.org kunnen zich nog aanmelden voor de pilot. Over enkele maanden wordt het initiatief geëvalueerd. 

Mall of the Netherlands trekt dertien miljoen bezoekers

Het winkelcentrum Mall of the Netherlands in Leidschendam is in het eerste jaar bezocht door ruim dertien miljoen mensen. Het doel was om na drie jaar twaalf miljoen bezoekers te trekken. ‘Daar zitten we nu al ruim boven, dus veertien miljoen moet haalbaar zijn, of vijftien miljoen zelfs’, zegt Teun Koek, operationeel directeur van het winkelcentrum tegen Nu.nl. De Mall of the Netherlands opende 18 maart 2021 officieel haar deuren. Het centrum is nog niet volledig bezet, ondanks dat er volgens Koek een wachtlijst van geïnteresseerde winkels bestaat. “We zijn selectief”, stelt de operationeel directeur in het interview. Verder ziet hij dat de Mall of the Netherlands concurreert met binnensteden, maar dat ieder zijn eigen aantrekkingskracht heeft. Over de inmiddels bekende verkeersopstoppingen in de omgeving van het winkelcentrum zegt hij: “De stoplichten zijn nu beter afgesteld en er wordt aan meer maatregelen gewerkt om de doorstroming te bespoedigen.”

Mohamed Benchellal wint innovatieprijs in Dubai

De Nederlandse ontwerper Mohamed Benchellal heeft op 24 maart een EmiGala 2022 Fashion Innovation Award in ontvangst genomen, laat Benchellal weten via Instagram. De uitreiking vond plaats tijdens het jaarlijkse mode-evenement The Emi Gala in Dubai. Eerder won Benchellal, gevestigd in Amsterdam, in 2020 de Vogue Fashion Prize, een prestigieuze internationale modeprijs voor Arabisch talent. 

Chloé stopt met See by Chloé

Het Franse designmerk Chloé gaat stoppen met het meer betaalbare sublabel See by Chloé. Volgens WWD zal de lijn in de komende drie jaar gefaseerd worden afgebouwd. See by Chloé werd in 2001 geïntroduceerd door voormalig creatief directeur Stella McCartney en is momenteel goed voor zo’n tien procent van de onderneming. De beslissing om te stoppen met het label ligt in lijn van de huidige meer commerciële koers van de hoofdcollectie. Volgens WWD wil het bedrijf de activiteiten van Chloé de komende periode uitbouwen en wordt er onder meer gewerkt aan een nieuw boetiekconcept. 

Christian Wijnants lanceert duurzame zonnebrillen

De Belgische modeontwerper Christian Wijnants gaat een collab aan met het eveneens Belgische zonnebrillenmerk Yuma Labs. De bedrijven brengen samen een zonnebril van gerecycled acryl op de markt. Het model wordt in gelimiteerde oplage gemaakt en is na gebruik weer volledig recyclebaar doordat het is gemaakt van consumentenafval (30 procent) en pre-consumentenafval (70 procent). De zonnebril wordt uitgebracht in drie versies – zwart, blauw en transparant – en is vanaf eind maart verkrijgbaar. 

Christian Wijnants X Yuma Labs