TOP

Consumenten negatiever in augustus, Dante6 lanceert tassencollectie en tijdens corona meer namaakartikelen onderschept

Consumenten zijn negatiever in augustus, Dante6 lanceert een eigen tassencollectie en tijdens corona zijn er meer namaakartikelen onderschept. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 23 augustus.

Foto: Dante6

Meer namaakartikelen onderschept tijdens coronacrisis

De douane heeft in 2020 en de eerste helft van dit jaar veel meer namaakartikelen in beslag genomen, schrijft de Nos. Volgens handhavers heeft dat te maken met het vele online winkelen tijdens de coronacrisis. Vorig jaar werden ruim 850.000 stuks namaakartikelen onderschept. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2018, toen werden er ruim 400.000 nepartikelen tegengehouden. In 2019 schoot dat aantal omhoog naar bijna 2 miljoen, maar dat kwam door het tegenhouden van één zending met een gigantische hoeveelheid namaakmedicijnen. Volgens de douane geeft die onderschepping een vertekend beeld. In de eerste helft van 2021 zijn al ruim 211.000 artikelen onderschept.

De douane meldt dat er vooral een grote toename van het aantal kleine zendingen is; producten die online zijn besteld en vervolgens op Schiphol worden tegengehouden. Het gaat niet alleen om kleding, schoenen en tassen, maar bijvoorbeeld ook om speelgoed en sigaretten. React, een organisatie die wereldwijd optreedt tegen merkvervalsing, denkt dat er door de coronacrisis veel meer namaakartikelen in omloop zijn. “We zijn bijna allemaal online gaan winkelen in de coronacrisis. Voor namaakhandelaren is het veel gemakkelijker om hun producten online aan te bieden. Ze leveren rechtstreeks, meestal vanuit China, en slaan zo in de distributie een heleboel stappen over waarbij ze gecontroleerd hadden kunnen worden”, zegt directeur Ronald Brohm. “Het enige wat die handelaren nu kan gebeuren is dat hun advertentie offline wordt gehaald of dat de douane hun zending onderschept.”

Consumenten negatiever over economisch klimaat

De stemming onder consumenten was in augustus 2021 negatiever dan een maand eerder, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -6, tegen -4 in juli 2021. Zowel het oordeel over de economie als de koopbereidheid verslechterde. Met -6 lag het consumentenvertrouwen in augustus boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41). Ook waren consumenten in augustus negatiever over de economie dan in juli. De deelindicator economisch klimaat ging van -10 naar -11. Consumenten waren minder negatief over het economische klimaat in de afgelopen twaalf maanden, maar over de economie in de komende twaalf maanden waren ze minder positief. De koopbereidheid kwam in augustus uit op -2, tegen 0 in juli. Consumenten oordeelden negatiever over de financiële positie in de afgelopen twaalf maanden en minder positief over de financiële situatie in de komende twaalf maanden. Ook vonden ze de tijd voor het doen van grote aankopen ongunstiger dan in juli.

Nieuw: Week van de Kledingbibliotheek

Voor het eerst wordt dit jaar de Week van de Kledingbibliotheek georganiseerd in ons land, van 15 tot en met 21 november. De week is een initiatief van de Sustainable Fashion Gift Card en Nederlandse kledingbibliotheken. Het doel is om met onder meer fitting event en styling workshops meer mensen kennis te laten maken met kleding lenen als alternatief voor kopen, vertelt Nanette Hogervorst, oprichter van de Sustainable Fashion Gift Card. “We merkten dat veel mensen lenen en ook andere alternatieven voor kopen, nog best lastig vinden om eens uit te proberen dan wel überhaupt te vinden. We hopen dan ook door lenen breder op de kaart te zetten, mensen bewuster worden van dit concept en dat er dus alternatieven bestaan zijn voor kopen die daadwerkelijk kunne bijdragen aan duurzaamheid.” Op dit moment zijn 11 kledingbibliotheken aangesloten van de naar schatting 15 kledingbibliotheken in Nederland.

In aanloop naar die week werd vorige week een rondetafelgesprek gehouden over de impact van kleding lenen. Daaraan namen verschillende kledingverhuurders deel, zoals Masterpiece, Conscious Collective, Iconic Wardrobe, My Dressoir en WauwCloset. Centraal stond de vraag of kleding huren een duurzaam alternatief is voor kleding kopen, iets waar in de media soms verschillende conclusies worden getrokken omdat het versturen en terugsturen van kleding niet duurzaam is en kleding wassen evenmin. Toch levert dit model volgens de deelnemers aan het gesprek vooral voordelen op wanneer onder meer verzenden en reinigen kunnen worden opgeschaald. “Dan wordt dit gemakkelijker en goedkoper”, aldus Lieke van Schouwenburg van Masterpiece.

Minder aanvragen voor Tegemoetkoming Vaste Lasten

Het aantal aanvragen voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) lag tijdens het tweede kwartaal 44 procent lager dan in de eerste drie maanden van dit jaar. Dat meldt Nu.nl. Het loket waar ondernemers de steun konden aanvragen voor afgelopen kwartaal sloot op 20 augustus. In het eerste kwartaal vroegen 113.000 ondernemers de steun aan, in het tweede kwartaal waren dat er 63.000. Een stuk minder ondernemers hadden dus steun nodig. Daarnaast hadden de bedrijven die de steun nog wel aanvroegen minder omzetverlies dan tijdens het eerste kwartaal. Het gemiddelde omzetverlies lag afgelopen kwartaal namelijk 7 procent lager. In verschillende sectoren ging het in het tweede kwartaal duidelijk beter dan in het eerste kwartaal. Zo lag in de horecasector het gemiddelde omzetverlies 17 procent lager dan in het eerste kwartaal. In de detailhandel lag het omzetverlies gemiddeld 10 procent lager. In de dienstverlening, waar onder meer kappers, schoonheidssalons en sauna’s onder vallen, lag het omzetverlies 16 procent lager. Ondernemers met een omzetverlies van minstens 30 procent kunnen de TVL aanvragen om zo hun vaste lasten te kunnen blijven betalen. De aanvragen voor het derde kwartaal kunnen worden ingediend vanaf 31 augustus.

Dante6 lanceert tassencollectie

Het Nederlandse modelabel Dante6 heeft zijn eerste tassencollectie gelanceerd. Alle tassen zijn gemaakt van premium en duurzaam rundleer, meldt het merk in een persbericht. Dante6 hecht gebruikt hiervoor leer afkomstig van leveranciers die werken met gecertificeerde looierijen. De methoden en materialen die in deze leerlooierijen worden gebruikt, zijn minder schadelijk voor het milieu en minder verspillend in termen van waterverbruik. Bovendien produceert Dante6 alleen wat nodig is, om overtollig materiaal te vermijden. De collectie bestaat uit drie seizoenloze tassen: een tote bag, een bucket bag en een phone bag voor het mobieltje. Elke tas is verkrijgbaar in twee kleuren. De leren tassencollectie van Dante6 is vanaf eind deze maand verkrijgbaar via de eigen webshop, de brandstores in Rotterdam en Amsterdam en bij bekende verkooppunten in Europa.