TOP

Service en het nieuwe winkelen

Hij houdt echt niet van winkelen. Mijn man is er zo een. Toch moest hij een nieuwe spijkerbroek hebben. De oude allemaal versleten en tien kilo kwijtgeraakt, dus twee maten kleiner. Aangekomen bij de herenmodezaak, bleek het erg druk te zijn. Goed voor de handel! Maar hierdoor werden wij niet meteen geholpen.

Dus gingen we zelf door de stapels broeken. Na wat gepast te hebben, vonden we het perfecte exemplaar. De breedte was goed, maar de lengtemaat was er niet. Het werd er niet gezelliger op; en een man die niet van winkelen houdt en de juiste maat niet op voorraad…

Toen had de verkoper tijd voor ons – een vriendelijke jongen, die meedacht. Toch even gecheckt, maar de broek van onze keuze was echt niet in de winkel. De jongen begeleidde ons daarom naar de iPad zuil van het merk en samen scrollden wij naar dé broek. “Ja hoor, hier is ie en je kunt ‘m nu meteen bestellen en hebt ‘m dan binnen een paar dagen in huis.” Wat een super ervaring!

Dit is nu zo’n mooi voorbeeld van meedenken, klantenbinding en service. Om online, mobile en social kunnen ondernemers en medewerkers niet meer heen. Je krijgt er mee te maken en moet er iets mee. Dit hoeft niet een enorme investering te zijn, maar kan al bestaan uit je verdiepen in social media – eventueel met een training-, maar ook door te weten wat er online te koop is, wat jouw merken online ‘doen’.

Om na te gaan of verkopers de link ‘online – fysieke’ verkoop kunnen leggen en om na te gaan hoe het staat met de klantgerichtheid, gaat BBM vanaf juli mystery shoppen bij winkels in de mode- en sportdetailhandel. Wij zullen u informeren over de resultaten. Nu al updates en nieuws van BBM ontvangen? Kijk op www.bbmode.nl en www.facebook.com/branchebureaumode.

Over Dorien Krassenberg
Dorien Krassenberg is sinds 2011 directeur van Branche Bureau Mode (BBM). BBM zet zich in voor de professionalisering van ondernemers en medewerkers in de mode- en sportdetailhandel. BBM verstrekt subsidie voor opleidingen en voert projecten.