TOP

Experts verwachten faillissementspiek in vierde kwartaal, vertrouwen consument blijft gelijk, modewinkels Groesbeek openen outlet

Experts verwachten een faillissementspiek in het vierde kwartaal van dit jaar, modewinkels in Groesbeek openen samen een outlet en bij Massimo Dutti kun je virtueel schoenen passen. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 18 februari.

Inkoopplatform Orderchamp breidt uit

Inkoopplatform Orderchamp gaat uitbreiden naar Groot-Brittannië, meldt Emerce. Over enkele weken wordt de stap gezet naar de andere kant van de Noordzee, naar buiten de EU: Groot-Brittannië. Zodra de database daar honderd merken bevat, gaat de deur open. Momenteel staat de teller op ruim vijftig. Het doel is om in heel Europa actief te worden. Het platform is inmiddels actief in de Benelux, Frankrijk en Duitsland.  Orderchamp is vorig jaar met twintigduizend aangesloten retailers gegroeid tot nu 25.000 partijen. Directeur en mede-oprichter Joost Brugmans ziet dat er nog steeds 1.500 tot 2.000 fysieke en omnichannel retailers zijn die zich maandelijks aanmelden. Op Orderchamp bieden 1.200 merken hun artikelen aan. Momenteel staan er 150.000 unieke producten in de database verdeeld over categorieën als mode, interieur, beauty en sieraden.  De kracht achter de groei is volgens Brugmans het netwerk van retailers en merken dat elkaar stimuleert om zich aan te sluiten bij het platform. ze vanuit één locatie al hun inkopen kunnen doen. Deze bewegingen zijn momenteel de drijvende krachten achter onze groei.” Een andere reden voor de snelle groei ligt in het feit dat betaaltermijnen voor winkeliers zijn verlengd tot zestig dagen na ontvangst, wat positief is voor de kasstroom.

Experts verwachten faillissementspiek in vierde kwartaal

Nederland moet zich voorbereiden op een faillissementsgolf in het vierde kwartaal van dit jaar, schrijft Faillissementsdossier op basis van een rapport van accountantskantoor PwC en de Leidse universiteit. Dat komt omdat dan de miljarden aan uitgestelde belastingschuld worden geïnd. Tot nu toe worden veel bedrijven overeind gehouden dankzij tientallen miljarden overheidssteun, uitstel van belastingplicht en rechters die onberispelijke faillissementsaanvragen naar de prullenmand verwijzen, maar aan het einde van 2021 kan de impact van de coronacrisis niet langer verhuld worden, verwachten experts. De tweede Bijzonder Beheer Barometer – een economische vooruitblik die wordt samengesteld met de data en opinies van 122 herstructureringsexperts – laat zien dat het zal veel drukker worden op de afdeling Bijzonder Beheer van de grootbanken. In het derde kwartaal van 2021 zal het hoogtepunt worden bereikt. Drie maanden later volgt een piek in het aantal faillissementen, met name in de horeca, groot- en detailhandel, cultuur en recreatie genoemd. Opvallend is dat de directe invloed van de coronacrisis afneemt. Nu zegt 42 procent van de experts dat de coronacrisis de belangrijkste oorzaak is van de financiële problemen bij bedrijven, tegenover 66 procent in november 2020. Andere redenen, zoals door de coronacrisis veranderd consumentengedrag en een verouderd verdienmodel, worden belangrijker naarmate de situatie langer aanhoudt.

Modewinkeliers Groesbeek openen outlet

Twaalf modewinkeliers in Groesbeek gaan samen een outletwinkel openen om hun wintervoorraden te met korting te verkopen, meldt de Gelderlander. Veel modezaken zijn met hun wintercollectie blijven zitten, omdat de winkels sinds half december niet geopend mogen zijn vanwege de coronarestricties. Het is onduidelijk wanneer de winkeliers kunnen beginnen, omdat de huidige lockdown vanwege corona nog tot 2 maart geldt. Als die maatregelen versoepeld worden, en de winkels dus weer open mogen, dan zou de zogeheten Mega Outlet Groesbeek ook kunnen beginnen, schrijft de krant. “In eerste instantie denken we nu aan de vier weekeinden in maart. Maar dat moet dan natuurlijk wel kunnen”, zegt centrummanager Freek Stevens. Het pand wordt nu klaargemaakt voor verkoop. Er komen paskamers in, het meubilair regelen de winkeliers zelf. Er is veel belangstelling onder modezaken in de gemeente Berg en Dal om in Groesbeek mee te doen in de Mega Outlet. “Tot in Millingen toe”, zegt Stevens. “We krijgen ook nog een subsidiebedrag van de gemeente.”

Virtueel schoenen passen bij Massimo Dutti

Massimo Dutti, het dochterbedrijf van het Spaanse modeconcern Inditex, heeft een functie gelanceerd waarmee je schoenen virtueel kunt passen. Dat meldt Retailnews. De zogeheten ‘Shoes Experience’ werkt met augmented reality. Het werkt als volgt: nadat een paar schoenen aan het winkelmandje is toegevoegd, kan deze worden gepast via de functie Shoes Experience. Door de mobiel op de voeten te richten worden de schoenen in 3D op de voeten geprojecteerd. Massimo Dutti zegt dat de lancering van Shoes Experience deels te maken heeft met de coronacrisis, waardoor de verschuiving naar online nog sneller plaatsvindt. De functie is onderdeel van de app van het merk, in de webversie is deze niet beschikbaar

Vertrouwen consument gelijk gebleven in februari

De stemming onder consumenten is in februari 2021 niet veranderd in vergelijking met een maand eerder, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam net als in januari 2021 uit op -19. Daarmee ligt het consumentenvertrouwen in februari ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-7). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41). De stemming van consumenten over het economisch klimaat is iets verslechterd; die deelindicator daalde van -39 naar -41. Consumenten waren een fractie negatiever over zowel de economie in de komende twaalf maanden als over de economie in de afgelopen twaalf maanden. De koopbereidheid is wel iets verbeterd, die kwam in februari uit op -5, tegen -6 in januari. Consumenten waren iets optimistischer over de financiële situatie in de komende twaalf maanden maar even negatief over de financiële positie in de afgelopen twaalf maanden. De tijd voor het doen van grote aankopen vonden consumenten iets minder ongunstig dan in januari.