Onderscheid jezelf in crisis tijden!

BAARN, 12 juni 2009 00:00 | Expert

Crisis of niet, het blijft belangrijk om je te onderscheiden van de rest in een winkelstraat. Maar, hoe kun je dat doen en vervolgens volhouden? De etalage zal daarbij een belangrijk onderdeel blijven van de winkelpresentatie. De kooplust moet geprikkeld worden en dat kan alleen door een bijzondere etalage te maken die passanten aantrekt.

Je kunt je concurrenten overtroeven door een etalage te laten maken die origineler is dan je branchegenoten. Maar ook door een snelle wisseling van de etalage zodat je steeds het allernieuwste kan laten zien. Nu de uitverkoop periode weer is begonnen, kun je door het stunten met prijzen veel aandacht trekken.

Er zijn legio ludieke mogelijkheden voor een Sale etalage. Probeer eens raambelettering. Je kunt het raam helemaal afplakken met tijdelijke folie (makkelijk te verwijderen) en een uitsparing maken waardoor passanten aangetrokken worden om te kijken wat zich daarachter afspeelt. In feite is de etalage dan een kijkdoos.

Of als je het raam niet wilt vol plakken, dan een subtiele tekst onder of boven op het raam. Dat kan een prijs of percentage tekst zijn, maar denk ook aan een opvallende slogan die je kunt doorvoeren op je mailings en signing op de winkelvloer.

Mocht je liever alle collectie die in de uitverkoop gaat op de winkelvloer houden, dan kun je ook de etalagefiguren etaleren bijvoorbeeld met eigen winkeltassen of andere inpakmaterialen. Wel oppassen dat het geheel niet te schreeuwerig en goedkoop overkomt. Zorg ervoor dat je wel in stijl blijft met jouw image van de winkel.

Binnenkort worden Bread & Butter Berlijn, de Modebiennale in Arnhem, en De Modefabriek weer georganiseerd. Een mooie kans om je te laten inspireren, niet alleen qua styling, maar bezoek ook de steden waar je bijzonder etalages kunt spotten, zoals in Berlijn, KaDeWe en Lafayette.

Op De Modefabriek vind je ludieke items in de gangpaden die je kunt vertalen naar jouw eigen etalage. Als je werkt met een etalagebureau, probeer dan samen met de etaleur voor het komende najaar de etalage thema's door te spreken zodat de etaleur zich goed kan voorbereiden betreft het selecteren en maken van decors.

Probeer de passanten en vaste klanten te overtuigen van jouw onderscheidend vermogen zodat ze blijven komen en de euro lekker laten rollen. Zo krijgen we die zogenaamde crisis er wel onder. Dus blijf investeren in jouw imago, zorg ervoor dat je kwaliteit in service, etalages en visual merchandising behoudt of weet te verbeteren.

Hoe? Onze winkelanalyses kunnen hierbij helpen. Kijk voor meer informatie inzake etaleren en visual merchandising op www.fredbeerbaum.nl

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.