De etalage vertalen naar de winkelvloer

BAARN, 16 maart 2009 11:00 | Expert

Het is puur toeval dat ik deze column schrijf op vrijdag de 13e maart, aangezien ik over de zogenaamde recessie wil schrijven. Vandaag is juist een zonnige dag, het voorjaar is begonnen. Dus, we gaan niet negatief doen, maar een positief geluid laten horen. Tot nu toe heb ik in de modebranche dan ook nog geen kommer en kwel gevoel gehad. Onze klanten lopen niet achter in de omzet en hebben over het algemeen een goed jaar achter de rug. Kortom, gewoon doorgaan met de weg die je begin 2008 had ingeslagen.

De etalage is juist in deze tijden een belangrijk speerpunt hetgeen ik hoor van mode-ondernemers. Er wordt gezocht naar presentaties in de etalage die vooral moeten opvallen zodat het winkelend publiek over de drempel getrokken wordt. Wat is jouw onderscheidend vermogen ten opzichte van jouw concurrent? Hoe kun je ze een stapje voor blijven zodat ze juist bij jou komen shoppen?

Communicatiemiddel
De etalage is het relatief goedkoopste communicatiemiddel om de omzet te verhogen. Er wordt veel in print geadverteerd, maar dat zijn vaak dure oplossingen om je naamsbekendheid of actie te communiceren. Blijf je focussen op de winkel en sta open voor nieuwe trends en ontwikkelingen! Door de klanten steeds opnieuw te verrassen met prikkelende presentaties in etalage en op de winkelvloer, zorg je ervoor dat ze vaker de winkel betreden. Men wil keer op keer nieuwe goederen zien. De collecties worden ook grotendeels elke maand aangeleverd en hierdoor kun je de visual merchandising weer opnieuw aanpassen.

Frisse kijk
We merken vooral dat onze klanten behoefte hebben aan advies op het gebied van Visual Merchandising. Als je jarenlang hetzelfde interieur hebt en je weinig verandert in de routing, dan is het prettig om iemand van buitenaf met een frisse kijk hier naar te laten kijken. Wat in de etalage te zien is, moet ook terugkomen op de winkelvloer. Doordat we ons steeds meer gaan richten op de winkelvloer zijn wij naast het etaleren ook betrokken bij het plaatsen van goederen op de juiste plek. We kijken naar de kleurblokken in de collectie en maken een VM-plan. Dit voeren wij dan uit in vorm van workshops die ook bedoeld zijn voor het verkoopteam zodat men zelf de visual merchandising kan bijhouden.

Ieder seizoen moet je dit herhalen, want als er niets nieuws te zien is wordt het saai voor de klant. Uiteraard moet de indeling van de collectie wel logisch zijn zodat een klant niet hoeft te zoeken naar bepaalde goederen. Er zijn legio mogelijkheden betreft de lay-out van de winkel, op merk, kleur, thema enz. Wij werken vanuit de theorie en werken dit uit op de winkelvloer.

Om de week positief af te sluiten, wil ik jullie melden dat wij wederom genomineerd zijn voor Etalage van het Jaar 2008. Je kunt nog stemmen tot 24 maart op www.etalagevanhetjaar.nl

De Diesel (mannenmode) en Pucci Bijenkorf etalage (optiek) zijn onze onderscheidende etalages.
Alvast bedankt voor de moeite! Tot de volgende column!

www.fredbeerbaum.nl  

 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.