Blijf investeren in jouw etalages!

BAARN, 16 oktober 2009 00:00 | Expert

In mijn vorige column had ik met bovenstaande oneliner afgesloten. Ik merk nu dit najaar dat onder druk van de recessie mode retailers gaan snijden in de kosten. Helaas wordt maar al te vaak als eerste bezuinigd op een etaleur of etalagebureau.

Het toppunt van luxe is om je etalages te laten doen door een extern bureau. Maar, in feite niet een luxe, maar een must aangezien je tijd en geld bespaart door het niet zelf te hoeven doen. Om iedere twee of drie weken weer een nieuw etalagebeeld te creëren moet je zelf heel creatief zijn, tijd hebben om decors te kopen en om dan ook de kunde hebben van een etaleur. Men vergeet dat etaleren een vakmanschap is dat niet te onderschatten is. Etalagefiguren die alleen maar worden aangekleed en verder geen dynamiek in de etalage brengen, tja, dan val je totaal niet op. Hiermee verhoog je absoluut niet je omzet.

De consument moet juist aangetrokken worden door een etalage, Het moet stopkracht bieden. Dit heb ik al eerder geschreven, maar het blijft een belangrijk focuspunt. Hoe krijgen we nu meer klanten in de winkel die tot aankopen overgaan? Zorg ervoor dat je etalage iedere twee tot drie weken wordt gewijzigd. Als je dit niet doet, verkleurt de kleding en ziet de klant niet iets nieuws waardoor je niet meer opvalt.

Tegenwoordig hebben de merken maandelijkse leveringen waardoor je steeds weer nieuwe combinaties kan laten zien. Daarvoor gebruik je de etalage. Dus, in feite is het noodzakelijk om een etalage binnen de 4 weken te wisselen. Dit is leuk voor de klant, want hij/zij wordt geïnspireerd door steeds wisselende sets, waardoor je iedere keer weer de winkel in wil om te kijken wat er nieuw is. Dit geldt overigens ook voor de displays met etalagefiguren op de winkelvloer. Door iedere week met een kritische blik door je winkel te lopen, kun je de wanden en (actie)tafels steeds weer aanpassen om een optimale presentatie te creëren.

Kijk door de ogen van een klant die voor het eerst de winkel binnenloopt. Wat zie je dan, wat valt je op? Zijn de sets in etalage wel terug te vinden op de eerste vierkante meters? Is een actie artikel wel goed terug te vinden?

Door iedere week de winkel goed te analyseren (alle wanden en tafels langsgaan) houd je de winkel fris en nieuw. Als je alle goederen altijd op dezelfde plek houdt, dan word je als het ware bedrijfsblind. Dit gaat een klant ook merken. De etalage en winkelvloer moeten verrassen en verleiden.

Hoe je dat kunt realiseren? Daar hebben we workshops voor.Kijk voor meer informatie over winkelanalyses en workshops Visual Merchandising op onze website www.fredbeerbaum.nl 

Veel succes tijdens dit verkoopseizoen! Sleep die klanten naar binnen en zorg dat ze niet met lege handen naar buiten gaan.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.