Harry van der Zee van Van Gils Fashion: 'De businesscase voor EDI is een no-brainer’

Amsterdam, 7 maart 2017 16:00 | Dorien Mouthaan

Dorien Mouthaan, sectormanager mode GS1 Nederland, laat in deze blog Harry van der Zee, ceo bij Van Gils, aan het woord. Volgens Van der Zee wordt de winst gemaakt op de winkelvloer. "Daar maakt de consument zijn keuzes. Een goed geoliede supply chain en informatie-uitwisseling zorgen dat klanten precies krijgen wat ze willen. EDI is daarbij een middel om tijd over te houden voor de zaken die ertoe doen: klanten goed en professioneel helpen.”

In deze blog geeft Dorien Mouthaan, accountmanager mode bij GS1 Nederland het woord aan Harry van der Zee, CEO bij Van Gils Fashion BV. Hij is ervan overtuigd dat de voordelen van EDI voor zowel merken als retailers evident zijn.

Beter verkopen door fast- en slowmovers realtime te identificeren

Harry van der Zee: “De keten is langzaam omgedraaid. Niet meer push, maar juist pull. We sturen steeds meer op vraag. Maar dat vereist wel actuele informatie die gestandaardiseerd en gestructureerd binnenkomt. Salesrapporten laten immers direct zien hoe een collectie scoort. Door fast- en slowmovers bijna realtime te identificeren en daarop te anticiperen, zijn verkopen te optimaliseren. Verkoopinformatie is dus de basis om concrete actie te ondernemen. Bijvoorbeeld actiever op voorraad sturen om het succes op de winkelvloer vergroten. Verder is verkoopinformatie ook waardevol om nieuwe collecties te optimaliseren. We moeten zeker innoveren, maar tegelijkertijd houden we natuurlijk wel de score goed in de gaten.”

Door middel van EDI de samenwerking tussen merken en retailers versterken

“EDI is dus een effectief middel om samenwerking in de keten te vergemakkelijken en de verbinding tussen retailer en merk te versterken. Door informatie te delen, kunnen we retailers ontlasten. Dat lukt niet zonder een betrouwbare en gestandaardiseerde connectie. Dit voorkomt tijdverlies en fouten bij het aanmaken van orders of het prijzen van artikelen Als producten kant-en-klaar binnen komen is de time-to-market optimaal. Bovendien minimaliseert slimme 'replenishment' de nee-verkopen. Investeren in EDI loont dus al snel: lagere kosten, hogere omzet en betere marges. De businesscase voor EDI is dus eigenlijk een no-brainer.” 

Slechts een korte tijd om in de winkel te scoren

“Hoewel Van Gils een bedrijf is met een lange historie, creëren we al geruime tijd een geautomatiseerd beeld van onze performance. Daarbij gaan we verder dan data-uitwisselen alleen. Door verschillende datastromen uit heel Europa te koppelen en te analyseren, hebben we een goed fundament voor concrete actie. Daarbij is snelheid essentieel, want in de modesector heb je maar korte tijd om te scoren.”

Scheiding verschillende communicatiekanalen onnodig door omnichannel-wereld

“De efficiencyslag die we in onze retailplanning gemaakt hebben, gebruiken we overigens niet alleen voor onze eigen brandstores. Die uniforme aanpak benutten we ook voor shop-in-shops en onafhankelijke retailers. In een omnichannel-wereld is een scheiding tussen kanalen niet langer zinvol. We gebruiken één distributie-aanpak voor het merk Van Gils via alle kanalen. Dat doen we inmiddels met een gespecialiseerd team. Die verticalisering vraagt wel veel transparantie en onderling vertrouwen. We nemen dan namelijk een deel van de sturing van de retailer over. Maar tegelijkertijd kan de ondernemer zich wel honderd procent concentreren op service en verkoop. Hij weet namelijk zeker dat de juiste producten in zijn winkel liggen.”

De winkelvoer is en blijft leading

“Met een concept als ‘controlled floorspace’ zorgen we dat de retailer meer kan verkopen. Dat kan alleen als we ook echt inzicht in de performance hebben. Op basis van die informatie zorgen we dat de beschikbare vierkante meters optimaal ingevuld worden. Ik noem dat voorwaartse verticale integratie. De winkelvloer is hoe dan ook leidend, waar deze ook ligt. In onze eigen winkels, shop-in-shops of bij retailers. Omdat we die sturing voor onze eigen winkels geoptimaliseerd hebben, kunnen anderen daar eenvoudig van meeprofiteren. Dat is volgens mij de beste manier om precies te bieden wat de klant wil en samen succesvol te zijn.”

Harry van der Zee is ceo bij mannenmodemerk Van Gils en lid van de GS1 Business council mode. GS1 ontwikkelt internationale uniforme standaarden voor de identificatie en het vastleggen en delen van gegevens. Het bedrijf maakt afspraken over het toepassen van standaarden binnen een bepaalde sector en faciliteert vervolgens de implementatie van de processen en standaarden.

 

GS1 Nederland levert als kennispartner gastartikelen aan Textilia.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.