Maroc in Mode showt de productiekansen van Marokko

MARRAKECH, 21 november 2011 12:45 | Lideweij Bosman

Inkopers van grote Duitse warenhuizen en merken kwamen van 16 tot en met 18 november naar de beurzen Maroc in Mode en Maroc Sourcing Marrakech om zich te laten informeren over de productiemogelijkheden van het Noord-Afrikaanse land. Door de stijgende prijzen in Azië wordt het land steeds interessanter.

Op de vraag of Marokko wel eens een interessant productieland kan zijn, antwoordden inkopers van grote Duitse merken als Hugo Boss, Gerry Weber en René Lezard en het warenhuis Galeria Kaufhof volmondig ja. Zij togen van 16 tot en met 18 november naar Maroc in Mode en Maroc Sourcing in Marrakech om de mogelijkheden te onderzoeken van de exposerende productiehuizen. Nu de prijzen in Azië stijgen, zijn de merken naarstig op zoek naar nieuwe productiekanalen. Ze zijn het eens over één ding: Marokko is perfect voor de productie van korte termijn collecties. Thomas Engelkamp van Galeria Kaufhof zegt hierover: "Wij zijn op zoek naar goede kwantiteiten, dus producten met een goede kwaliteit en snelle levertijden. Vanuit Marokko liggen bestelling binnen twee tot drie weken in de winkel integenstelling tot de maandenlange leveringstijd vanuit China."

Goed in jeans
Verder geven alle partijen aan dat Marokko vooral interessant is voor de productie van jeans en breisels. Grote ketens en middensegmenters als Zara maar ook exclusieve merken als Max Mara, Dior en Diesel laten er een gedeelte van de collectie produceren. Engelkamp: "De stof- en productkwaliteiten van de exposanten zien er over het algemeen goed uit, maar uiteraard zullen we de fabrieken moeten bezoeken om er zeker van te zijn dat dit echt klopt."

Marokko in Europa
Met de beurzen moet Marokko op de Europese kaart worden gezet en dit wordt vanuit de overheid gestimuleerd. Spanje (Inditex) en Frankrijk (Promod) zijn inmiddels de grootste afnemers van kleding uit het Noord-Afrikaanse land. De focus ligt daarom nu op Noord-Europese landen zoals Nederland, Duitsland en Scandinavië. "Om deze landen beter te bereiken zal halverwege 2012 een beurs in Düsseldorf plaatsvinden, waarvan de datum nog niet is vastgesteld", vertelt persvoorlichter van de beursorganisatie Margit Jandali. "Nederlander kennen de mogelijkheden van Marokko als productieland nog niet goed. Aan ons de taak om ze hierover zo goed mogelijk te informeren."

Volgend jaar zal opnieuw een sourcingbeurs plaatsvinden in Marokko, maar dan in het economische centrum Casablanca. Ook hiervan is de datum nog niet nader bepaald. Meer over de voor- en nadelen van Marokko als productieland lees je in de eerstvolgende Textilia (2 december).

 

 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.