Printen

Jongeren willen baan in media of reissector

AMSTERDAM, 14 maart 2012 17:09 | Eva Guldemond

Toevoegen aan Mijn Textilia

Nederlandse jongeren tussen 15 en 25 jaar, de Generatie Y, zouden het liefst bij media & uitgevers (28%) en in toerisme & entertainment (26%) werken. Dat blijkt uit onderzoek van Insites Consulting.

ICT (19%), de modewereld (19%) en de financiële sector komen volgens Insites Consulting op de derde, vierde en vijfde plaats. Het lijstje van minst geliefde sectoren in Nederland wordt aangevoerd door de kernenergiebranche. Zo'n 23% van de Nederlandse jongeren zet die in zijn top 3 van branches waarin ze nooit willen werken. Dat geldt ook voor sectoren die als ongezond beschouwd worden zoals de alcohol- & tabaksindustrie (22%). In het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten (21%) is vooral fast food (ruim 30%) geen optie.

Opvallend is verder nog dat een baan in de reclame- en adviessector weinig succes kent in de Verenigde Staten (7%), maar Nederlandse jongeren (17%) wel tuk zijn op een job als snelle reclamejongen. Slechts 1% zou niet in de reclame- en adviessector willen werken.

Dit is de vijfde aflevering in deze serie. klik hier om naar de vorige afleveringen te gaan

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.