Nederlandse modebedrijven werken samen in RFID-expertgroep

Amsterdam, 18 mei 2017 16:45 | Tessa van Glabbeek

Gerelateerde berichten

Tien Nederlandse en Belgische mode-ondernemingen hebben hun krachten gebundeld in een expertgroep RFID zodat ze hun kennis en ervaringen kunnen delen.

De expertgroep die werd opgericht door tien Nederlandse en Belgische bedrijven uit de modebranche, is ervan overtuigd dat de modesector klaar is voor sectorbrede grootschaligere implementaties met RFID. De vier initiatiefnemers die het voortouw namen voor de groep, zijn GS1 Nederland, GS1 Belgium & Luxembourg, vLm Community Fashion Logistiek en het VIL (Vlaams Instituut Logistiek)

Voordelen

De initiatiefnemers laten in een persbericht weten: “Nu de barrières zo langzamerhand tot het verleden gaan behoren, de prijzen van tags dalen zijn de voordelen van RFID niet meer weg te wuiven.” Onder de tien bedrijven in de nieuwe expertgroep zijn GIKS Mode, Van de Velde, Bel&Bo, G-Star Raw, Wolkyshop, Scapa en Dobotex.

Accurater

Wanneer de RFID-technologie breed wordt toegepast, wordt de gehele keten accurater, aldus Gs1.  Voor retailers heeft de RFID-chip als groot voordeel dat voortaan elk item traceerbaar is door de gehele keten, tot en met het winkelschap. De voorraadbetrouwbaarheid stijgt volgens de expertgroep van 63 procent naar 95 procent. Daarnaast worden out-of-stocks met de helft verminderd omdat er duidelijker is welke schappen leeg zijn.

Bijkomende voordelen voor de leveranciers zijn volgens de modebedrijven dalende kosten voor voorraadbeheer, minder klachten en retourzendingen, een betere controle op vervalsing van dure luxe (kleding)merken en meer mogelijkheden om het zoekraken van artikelen te voorkomen.

Uiteindelijk hopen de ondernemingen op een brede uitrol van de chip. Hun voornaamste doel is drempels te verslaan die ze te verduren krijgen en de opgebouwde praktijkkennis beschikbaar stellen aan de gehele markt, zodat niet iedereen het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.

 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.