Kinderkledingwebshop Kleertjes.com verliest kort geding van collega-webshops

amsterdam, 23 december 2016 15:32 | Renate Zoutberg

Een kortingsactie starten in navolging van je concurrent. Of je bezorgdheid uiten over vroege kortingsacties bij je leveranciers. Dat mag allemaal, blijkt na het kortgeding dat online retailer Kleertjes.com onlangs aanspande én verloor van de webshops Amazingkids, Kixx International en Kinderkleding-Tekoop.nl.

Begin deze maand heeft de rechtbank in Haarlem uitspraak gedaan in de zaak van Kleertjes.com B.V. tegen Amazingkids B.V., Kixx International B.V. en Kinderkleding-Tekoop.nl B.V. De rechter heeft alle bezwaren van Kleertjes.com van tafel geveegd.


Lees het hele artikel: ‘Het rechtbankvonnis dat baanbrekend is voor de modebranche’


Kartel 

Kleertjes.com startte de zaak afgelopen najaar nadat de drie online kindermode-aanbieders hetzelfde prijs- en kortingenbeleid als Kleertjes.com gingen voeren. Volgens de webshop werkten de bedrijven hierbij samen, vormden zij een zogenoemd kartel en dat is in strijd met het mededingingsrecht. Daarnaast streed het onder meer voor een rectificatie van een brief van de drie kindermoderetailers aan leveranciers, waarin de merken worden aangezet tot sancties en stopzetting van levering aan Kleertjes.com.

Hoger beroep

De rechter heeft alle aanklachten van Kleertjes.com echter verworpen en de onderneming veroordeeld tot het betalen van de proceskosten. Siad Awwad, ceo bij Kleertjes.com, geeft aan op dit moment niet in staat te zijn een reactie te geven en laat weten zich te beraden op een hoger beroep.  Het vonnis wordt binnenkort openbaar en is in te zien via rechtspraak.nl. 

'Machtsvertoon'

Het hele artikel is gepubliceerd op de site van Textilia. Hierin is een reconstructie van de zaak te lezen en reageren alle betrokken partijen, onder wie de gedaagde partijen, maar ook eigenaar van het merk Mim-Pi en Prof.dr.ir. Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing & retailing aan Nyenrode Business Universiteit. Koelemeijer noemt de rechtszaak ‘opmerkelijk’, omdat je volgens haar zou verwachten dat Kleertjes.com wordt gedaagd door de andere retailers. “In plaats daarvan vertoont juist Kleertjes.com opportunistisch machtsvertoon”, zegt ze tegen Textilia. “Terwijl het iedereen vrij staat te ondernemen zoals hij dit wil. Ik snap de uitspraak van de rechter volledig.”

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.